اثبات وصایت امام زمان (عج)

احاديثي از پيامبر (ص) براي اثبات وصايت حضرت مهدي (عج)

جمعه با منتظران/
خبرگزاري فارس: آيا احاديثي از پيامبر گرامي اسلام (ص) مبني بر اثبات وجود مهدي موعود (ع) وجود دارد؟ پاسخ اين سئوال، مثبت است و بايد گفت؛ اين احاديث با ادله و نصوص فراوان در كتب اسلامي شيعه و سني بارها تكرار شده اند.
به گزارش خبرگزاري فارس، حضرت محمد (ص) به عنوان آخرين رسول خدا براي تبليغ دين و ختم كننده ارتباط خدا و مخلوق با وحي، از تمام علم خود به منظور درست شناساندن اسلام بهره جسته است.
از جمله با بيان خطبه مهم و كامل كننده دين خود يعني الغدير، وصاياي خود را معرفي كرده است، با اين حال آيا احاديثي از پيامبر گرامي اسلام (ص) مبني بر اثبات وجود مهدي موعود (ع) وجود دارد؟ بايد گفت كه بله، اين احاديث با ادله و نصوص فراوان در كتب اسلامي شيعه و سني بارها تكرار شده اند. در اين نوشتار به 2 حديث نبوي، اشاره كوتاهي مي اندازيم.

 

* حديث اول

مسلم در صحيح خود در كتاب «اماره» به دو سند از «جابر بن سمرة» روايت كرده كه گفت: همراه پدرم بر رسول خدا (ص) وارد شدم و شنيدم كه مي فرمود: «انّ هذا الامر لاينقضي حتّي يمض فهيم اثنا عشر خليفةً» (1) (اين امر (دين اسلام) كارش تمام نمي شود و به نتيجه نمي رسد، مگر وقتي كه 12 نفر خليفه كار خود را انجام دهند.)
بعد پيامبر كلامي آهسته فرمود كه من نشنيدم، از پدرم پرسيدم پيامبر چه فرمود؟ پدرم گفت: «پيامبر (ص) فرمود: كلّهم من قريش» (همه 12 خليفه از قريش هستند)
از اين حديث متوجه مي شويم كه بعد از پيامبر، 12 خليفه بايد خلافت كنند؛ در حالي كه طبق گفته شيعيان، 11 نفر خلافت و امامت داشته اند، اگرچه خلافت مخفيانه و غيرمخفيانه بوده و دشمنان آنان را تهديد مي كرده است، اما آنها به وظيفه خود عمل كردند و تا نوبت به دوازدهمين از آنها رسيد و آن حضرت مهدي (عج) است و به جهت اينكه خوف كشته شدن بود و اگر حضرت كشته مي شد، زمين از حجت خالي مي ماند و خداوند زمين را طبق حكم عقل و نقل از حجت خالي نمي گذارد.
لازمه اين اصل، حفظ امام و خليفه واجب است و اين واجب در لباس غيبت حفظ شد و اين گفتار با احاديث و اعتقادات شيعه و خاصه قابل انطباق است.
11 وصي و خليفه، مأموريت را انجام داده اند و دوازدهمين آنها در لباس غيبت، رهبري مردم را به عهده دارد و به اذن خداوند در زماني خاص به عرصه ظهور قدم مي نهد كه تحقق ظهور شرايطي را مي طلبد كه زمان، آن شرايط را مهيا مي كند. در قبل از ظهور علائمي مشاهده مي شود كه آن علائم، مقدمه ظهور دوازدهمين خليفه و وصي خواهد بود.
اما اشكال شيعه بر عامّه اين است كه اينگونه احاديث با عقايد ما تطبيق مي كند كه دليل بر صحت مذهب شيعه است؛ اما با گفتار عامّه و اهل سنت، هيچگونه مطابقتي ندارد؛ چون نه خلفاي راشدين 12 نفر بودند؛ نه بني اميه و نه خلفاي بني عباس.

 

* حديث دوم

همچنين مسلم در صحيح خود در كتاب اماره در سند دوم آورده كه رسول خدا (ص) فرمود: «لايزال الدّين قائماً حتي تقوم السّاعة و يكون عليهم اثنا عشر خليفة كلّهم من قريش »(2) «پيوسته دين خدا تا قيامت پابرجاست به شرطي كه 12 نفر از قريش بر مردم حكومت كنند.»
مسلم در كتاب خود آورده كه اين جريان در شبي بود كه روزش مرد اسلمي را سنگسار كردند. از اين حديث، تعداد 12 خليفه كه بايد بر مردم حكومت كنند، تأييد مي شود و اين با معتقدات شيعه سازگار است.
از آنجا كه تمام ائمه معصومين و امامان شيعه بر فرزند امام حسن عسگري (ع) به عنوان آخرين حجت خدا بر زمين تأكيد مي ورزيدند، دوازدهمين وصي پيامبر (ص) تا زمان محقق شدن شرايط حكومت و گسترش عدل الهي به اذن خداوند در پرده غيبت باقي خواهد ماند.

 

پی نوشت:
(1) مسلم، صحيح ، ج 3، ص 1452
(2) حاكم، مستدرك ،ج 4، ص 501
 

منابع: 

امام مهدي (عج)‌در روايات، تحقيق و تأليف: سيد فخر‌الدين موسوي، برگرفته در تاريخ:28/06/89