العدد القويّة لدفع المخاوف اليومية

نام كتاب: العدد القويّة لدفع المخاوف اليومية
نويسنده: حلى، رضى الدين على بن يوسف بن المطهر( برادر علامه حلى)
تاريخ وفات مؤلف: 703 ق‏
محقق / مصحح: رجائى، مهدى و مرعشى، محمود
موضوع: ادعيه و زيارات‏
زبان: عربى‏
تعداد جلد: 1
ناشر: كتابخانه آية الله مرعشى نجفى‏
مكان چاپ: قم‏
سال چاپ: 1408 ق‏
نوبت چاپ: اول‏

العدد القوية لدفع المخاوف اليومية
مولف‏

رضى الدين، على بن يوسف بن مطهر حلى برادر بزرگوار علامه حلى، از علماى قرن هفتم و هشتم هجرى.

موضوع‏

ادعيه و اوراد وارده در هر روز از ماه و شرح حال مولودين در هر روز از ماه و خواص ايام.
در مورد مؤلف بزرگوار كتاب، همين بس كه سيد محسن امين و علامه مجلسى و صاحب رياض العلماء و... از او به عنوان شيخ فقيه نام برده ‏اند.
از او، كه برادر بزرگ‏تر علامه حلى است، تنها همين اثر به يادگار مانده و كتاب ديگرى از او به دست ما نرسيده است؛ لكن با مطالعه اين كتاب گرانقدر نيز، به احاطه آن بزرگ مرد به علوم اهل بيت (عليهم السلام) و تاريخ اسلام و منابع غنىّ دينى كاملا واقف مى ‏شويم.

روش مؤلف در كتاب‏

نظم كتاب شريف «العدد القوية» بر اساس ايام ماه است و از روز اول تا سى ‏ام ماه به ترتيب ذكر شده است.
شيخ رضى الدين حلى، در كتاب خود بدين شكل عمل نموده كه:
ابتدا دعاى آغاز و پايان هر روز را ذكر مى كند، سپس عوذات وارده در آن روز را مى‏ آورد. پس از آن، اگر واقعه ‏اى در اين روز از ماه در تاريخ اسلام رخ داده باشد آن را ذكر مى ‏كند. اين واقعه ممكن است ولادت و يا شهادت يكى از معصومين (عليهم السلام) باشد، يا واقعه ‏اى تاريخى مانند فتح مكه، غدير و...
مؤلف محترم، پس از ذكر هر واقعه تاريخى، آن را مشروحا توضيح مى ‏دهد و مسائل پيرامون آن را مستندا بيان مى‏ كند.
همچنين در مسائلى مانند مواليد ائمه (عليهم السلام) شرح زندگانى آنان را از منابع روايى، تاريخى نقل كرده، كلماتى از آن بزرگواران ذكر مى ‏كند، و جرياناتى در احوالات و خصائص آنان بيان مى ‏كند.
شيخ رضى الدين حلى به مناسبت‏هاى مختلف ادله امامت و بر حق بودن ائمه را به طور مستوفى ذكر كرده و امامت ائمه و زنده بودن امام عصر (عجل الله تعالى فرجه) و... را اثبات نموده است.
نكته تأسف بار در مورد «العدد القوية» آن كه اين كتاب شريف در 2 جلد تأليف شده و تنها جلد دوم آن به دست ما رسيده كه از روز پانزدهم ماه شروع شده و به روز آخر ماه ختم مى‏ گردد.
متأسفانه جلد اول كتاب، در اختيار علامه مجلسى و ديگر علماى متأخر هم نبوده، لذا علامه مجلسى تنها جلد دوم را در بحار الانوار آورده است. علامه در پايان نقل خود دعا مى‏ كند كه جلد اول آن پيدا شود و سفارش مى‏ كند اگر كسى آن را يافت، آن را ضميمه نمايند تا مورد استفاده اهل معرفت قرار گيرد.

مباحث‏

از جمله مباحث جنبى مهمى كه در جلد دوم- موجود در برنامه- مورد بحث قرار گرفته، مى ‏توان به مواردى اشاره كرد از جمله:
1- در روز پانزدهم احوالات امام مجتبى (علیه السلام) و حضرت مهدى (عجل الله تعالى فرجه الشريف) را ذكر نموده.
2- در روز هفدهم شرح زندگانى و بعثت و مكارم اخلاق رسول اكرم (صلى اللّه عليه و آله) و امام صادق (علیه السلام) بيان شده است.
3- در روز هجدهم بحثى مفصل پيرامون غدير خم و وصايت امير المؤمنين (علیه السلام) ذكر شده و جريان قتل خليفه سوم، عثمان، به روايت تاريخ آورده شده است.
4- در روز بيستم مناقب و تاريخ زندگى أم الأئمة، حضرت صديقه كبرى (سلام الله عليها) آمده است.
5- روز بيست و يكم زندگى نامه و مناقب امير المؤمنين على (عليه السلام) ذكر شده و...
عالم بزرگوار، على بن يوسف حلى، همچنان كه سيره همه علماى تشيع در طول تاريخ بوده و هست، كه از هر فرصت براى روشن نمودن افضليت و اولويت امير المؤمنين (علیه السلام) و اولاد آن بزرگوار نهايت استفاده را مى‏ برده ‏اند، در ذيل ابحاث روز هجدهم بحث مشروحى در وصايت مولاى متقيان دارد و حديث شريف غدير را از نقطه نظرات گوناگون مورد كاوش و دقت نظر قرار داده و اعترافات بزرگان فرقه‏ هاى مختلف را به آن ضميمه كرده است.

چاپ‏

چاپ حاضر با حروفچينى است و تحقيق آن به عهده سيد مهدى رجائى بوده و در پايان كتاب نيز فهرست مطالب، فهرست اعلام و فهرست مآخذ كتاب ذكر شده است‏.

درباره ی مولف
مؤلف شناسى اين نويسنده تهيه نشده است.