خلاصه ای از وقایع قبل از خطبه غدیریه

خلاصه ای از وقایع قبل از خطبه غدیریه
- در سال دهم هجرت از طرف خداوند به پیامبر اکرم (ص)دستور داده شد تا دو مسئله مهّم از دین اسلام را بطور مفصّل و رسمی به مردم ابلاغ کند : حجّ ، ولایت وخلافت دوازده امام (ع) را .
- اعلام عمومی برای سفر حج داده شد و بیش از یکصد و بیست هزار نفر از هر سوعازم مکه شدند.
- اعمال حج یکی پس از دیگری انجام شد تا اینکه در عرفات دستور الهی نازل شد و پیامبر (ص) علم وامانتهای انبیاء گذشته رابه علی (ع) تحویل داد و به آن حضرت منتقل نمود.
- در سرزمین منا پیامبر (ص) دو مرتبه سخنرانی کردند و زمینه را برای اعلام ولایت علی (ع) آماده فرمودند .
- پس از اتمام حج «بلال» منادی پیامبر (ص)از طرف آن حضرت اعلام کرد : فردا جز معلولان کسی باقی نماند و همه باید حرکت کنندتا در وقت معین در غدیرخم حاضر شوند .«سرزمین غدیرخم» کمی قبل از جُحفه در تقاطع مسیرهای اهل مدینه ، مصر ، عراق و نجد بود و به امر خاص الهی انتخاب شد . این محل به جهت وجود آب و چند درخت کهنسال محل استراحت کاروانیان بود و هم اکنون مسجد غدیر به عنوان یادگار در آنجا ساخته شده .

قبل از خطبه
- با رسیدن به منطقه غدیرمنادی ندا کرد «همه مردم متوقف شوند و آنانکه پیش رفته اند بازگردند».با این دستور همه مرکبها از حرکت ایستادند و در غدیرخم پیاده شدند پیامبر اکرم (ص) سلمان و ابوذر و مقداد و عمّار دستور داد تا جایگاهی برای برنامه سه روزه فراهم کنند . با چیدن سنگها به روی یکدیگر و رواندازهای شتران منبر بلندی ساختند طوری که پیامبر (ص) هنگام سخنرانی مُشرف بر همه مردم باشند ابتدا نماز ظهر به امامت آن حضرت خوانده شد آنگاه پیامبر اکرم (ص) بر فراز آن منبر ایستاد و علی بن ابیطالب (ع) را فراخواند تابالای منبر بیاید و در سمت راست آن حضرت بایستد.
پس نگاهی به سمت راست و چپ جمعیّت نمودند و منتظر شدند تا مردم کاملا جمع شوند پس از آماده شدن مردم ، پیامبر اکرم (ص) سخنرانی تاریخی و آخرین خطابه رسمی خود را برای جهانیان آغاز کرد و پس از حمد ثناءالهی و بیان مقدماتی به موضوع اصلی یعنی معرفی علی بن ابیطالب (ع) بعنوان جانشین بلافصل خود پرداخت ...)

بعد از خطبه
با پایان یافتن خطابه غدیر مردم سوی پیامبر اکرم (ص) وعلی بن ابیطالب (ع) هجوم آوردند تا با ایشان بیعت نمایند .
با دستور پیامبر اکرم (ص) دو خیمه برپا شد در یکی خود آن حضرت ودر دیگری علی بن ابیطالب (ع) نشسته و سه روز در آنجا اقامت نمودند و مردم دسته دسته آمدند و با پیامبر اکرم (ص) تجدید پیمان و با علی (ع) به عنوان امیرالمومنین بیعت کردند و تبریک گفتند .
زنها با دست گذاشتن در ظرف آبی که حضرت علی (ع) دست مبارکش را در آن زده بود مراسم بیعت را انجام دادند .
- در این مراسم پیامبر خدا (ص) عمامه خود را که «سحاب» نام داشت به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین(ع) قرار دادند .
- جبرائیل (ع)نازل شد وگفت : به خدا قسم روزی مانند امروز ندیدم. چقدرکار پسر عمویش را محکم نمود! برای او پیمانی بست که جز کافر به خدا و رسولش کسی برهم نمی زند وای بر کسی که پیمان او را بشکند .(۱)
- در لحظات پایانی غدیر شخصی بنام حارث بن نعمان فهری نزد پیامبر (ص) آمد وگفت:خداوندا اگر آنچه محمد (ص) می گوید حق و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست .
ناگهان سنگی از آسمان فرود آمد و بر سرش خورد واز پشتش خارج شد و آن مرد را هلاک کرد ! آیه شریفه : ﴿سئل سائل بعذاب واقع للکافرین لیس له دافع من الله ذی المعارج (۲)﴾در این مورد نازل شده است .
«این مطلب در کتب روائی و تفسیری اهل سنّت آمده است که در این جا ما تعدادی از آنها را نام می بریم :
۱)حافظ ابو عبید هروی در تفسیر «غریب القرآن » قسمت تفسیر آیه شریفه
۲)ابوبکر نقاش موصلی بغدادی در تفسیر «شفاءالصدور »
۳)ابو اسحاق ثعلبی نیشابوری در تفسیر «الکشف و البیان »
۴)حاکم ابوالقاسم حسکانی در کتاب «دعاة الهداة »
۵)ابوبکر یحیی قرطبی در تفسیرش در سوره المعارج
۶)شمس ادین ابو المظفر سبط ابن جوزی حنفی در کتاب «تذکره» اش صفحه ۱۹
۷)شیخ الاسلام حموینی در کتاب «فرائد السمتین » در باب سیزدهم
۸)سید نور الدین حسنی سمهودی شافعی در کتاب «جواهر العقدین »
۹)ابو السعود العمادی در تفسیرش ،جلد ۸ ،صفحه ۲۹۲
۱۰)شمس الدین شربینی قاهریشافعی در تفسیرش «السراج المنیر »، جلد ۴، صفحه ۳۶۴
۱۱) شیخ زین الدین مناوی شافعی درکتاب «فیض القدیر » ،جلد ۶، صفحه ۲۱۸
۱۲)شیخ عبدالرحمن صفوری در کتاب «النزهه » ، جلد ۲،صفحه ۲۴۲، حدیث قرطبی
۱۳)شیخ احمد بن کثیر مکی شافعی در کتاب « وسیلة المال »
۱۴)سیدمحمود بن محمد قادری مدنی در کتاب «الصراط السوی »
۱۵) ابو عبدالله الزّرقانی مالکی در کتاب «شرح المواهب الدّینه»، جلد ۷، صفحه ۱۳
۱۶)سید محمد بن اسماعیل یمانی در کتاب « الروضة الندیه فی شرح التحفة العلویه»
۱۷)سید مومن شبلنجی شافعی مدنی در کتاب «نور الابصار فی مناقب آل بیت النبی المختار»
۱۸)استاد شیخ محمد عبده مصری در تفسیر المنار، جلد ۶،صفحه ۴۶۴
- خبر واقعه غدیر در شهرها منتشر شد و آن سه روز به عنوان ایّام الولایة نام گرفت .
- جا داشت این واقعه مهم با خطابه ارزشمند پیامبر اکرم (ص) با داشتن بیش از یکصدوبیست هزار شنونده وراوی مستقیم ، همیشه بر سر زبانها گفتگو شود وسینه به سینه رایج باشد ، متاسفانه با جوّ حاکم بر اجتماع مسلمین و حوادث هولناک ،پس از رحلت پیامبر (ص) و اعلام ممنوعیّت نقل حدیث از طرف هیئت حاکمه ، سخنان سرنوشت ساز پیامبر خدا (ص) مدتی از دسترس مردم و نسلهای بعدی تا حدودی خارج شد .
امّا از سوی دیگر چون هیچ حدیثی به اندازه حدیث غدیر راوی نداشته این وضعیت نتوانست از انتشار آن در بین آحاد مسلمین جلوگیری کند و در نتیجه حدیث غدیر از قول ۱۱۰ صحابی و ۸۴ نفر از تابعین رسول الله (ص) ونقل ۳۶۰ محدّث و مورّخ ثبت شده است و از نظر سند وراویان و شواهد ، بسیار عالی و روشن در کتب شیعه و سنّی آمده و یا لااقل قسمتهای مهمی از آن نقل شده است .
قسمتهایی که به هیچ وجه قابل توجیه و تحریف نیست وکاملا مسئله ولایت و امامت بلافصل علی بن ابیطالب (ع) از آن استفاده می شود مانند این قسمت از خطبه که پیامبر اکرم (ص) خطاب به مردم فرمودند :الست اولی بکم من انفسکم ؟ قالوا : بلی . آنگاه دست علی (ع) را گرفت وبلند کرد و فرمود : فمن کنت مولاه فهذا علی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه وانصر من نصره واخذل من خذله ...که ضمن نقل اصل واقعه غدیر خم در اکثر قریب به اتفاق کتب حدیثی و تاریخی اهل سنت ، آمده است ، و ابعاد این واقعه همراه با قرائن و شواهد موجود در آن استدلال ما را به وسیله همین قسمت از خطبه بسیار محکم می کند .
- از جمله شواهد ، اشعاری است که حسّان بن ثابت بر اساس همین جملات پس از اتمام خطبه ، به امر پیامبر (ص) سروده است .
- حافظ ابو نعیم اصفهانی متوفای ۴۳۰ در کتاب «ما نزل من القران فی علیّ » در صفحه ۵۶ قسمتی از حدیث غدیر را نقل میکند تا می رسد به اینجا که ، حسّان بن ثابت گفت : ای رسول خدا به من اجازه بده در باره علی (ع) اشعاری بگویم اینها بشنوند ، پیامبر اکرم (ص) فرمود : بگو به برکت خدا ،!
سپس حسّان بن ثابت ایستاد و چنین سرود :
۱)ینادیهم یوم الغدیر نبیّهم بخمّ فاسمع بالرسول منادیا
۲)یقول فمن مولاکم و ولیکم فقالوا ولم یبدوا هناک التعامیا
۳)الهک مولانا و انت ولیّنا و لم تر منّا فی الولایة عاصیا
۴)فقال له قم یاعلی فانّنی رضیتک من بعدی اماما و هادیا
۵)هناک دعا اللهم وال ولیّه و کن للذی عادی علیا معادیا
ترجمه :
۱) در روز غدیر پیامبرشان آنان را صدا کرد ، پس چه زیبا رسول به گوش همگان رسانده در حالیکه ندا می کند .
۲)میگوید :کیست مولای شما ؟کیست سرپرست شما؟«آشکار نکردندآنجا نابینائی (وکوردلی) را» پس گفتند
۳) خدای تو مولای ما وتو سرپرست مائی ودر امر ولایت از ما نافرمانی نمی بینی !
۴) پس پیامبر (ص) فرمود به او ای علی (ع) به پا خیز که البته من پسندیده ام ترا تا پس از من راهنما وپیشوا با شی
۵)بنابراین هر که من پیوسته مولای او بوده ام ،پس این (علی )مولای اوست باشید همیشه دوستان ویاوران صادق او
۶) در آنجا دعا کرد که ای خدا،یاری نما ودوست بداردوستان علی (ع) را و دشمن بدار آنکه را با علی (ع)دشمن باشد!!
۷) در پایان رسول خدا (ص)فرمودند: ای حسّان همیشه روح القدس ترا کمک کند تا وقتیکه با زبانت مارا یاری میکنی .
- این شعار را سلیم بن قیس هلالی در کتابش ج۲ ، ص ۸۲۸ با همین الفاظ بضمیمه حدیث ماقبلش نقل فرموده ومرحوم علامه امینی در کتاب شریف الغدیر ج ۲،ص ۳۶این اشعار را ازدهها کتاب اهل سنت (۳) علماء شیعه نقل فرموده ونیز سروده های صدها شاعر عرب زبان وادیبان بنام قرون مختلف از اهل سنت را نقل نموده که همگان درباره حدیث غدیر اشعاری وکلماتی گفته اند واز این حدیث شریف خلافت وامامت وولایت به معنی سرپرستی کمل امّت را فهمیده اند ،واعتراف کرده اند که رسول خدا (ص) در ضمن این حدیث خواسته اند ،امر جانشینی بلافصل علی بن ابیطالب (ع)را ابلاغ بفرمایند.
«فماذابعد الحق الا الضّلال » یونس ۳۲
ترجمه: پس چیست بعداز آشکارشدن حق ،جز گمراهی ؟!

اسناد حدیث غدیر در نزد شیعه
هیچ حدیثی در بین مسلمین به اندازه حدیث غدیر وواقعه آن راوی ندارد واسناد آن در حدّ تواتر وکثرت فوق العاده ای می باشد .
دهها جلد کتاب فقط در بیان اسناد حدیث غدیر تالیف شده است این خطبه وواقعه مهم در تاریخ اسلام یکصد وبیست هزار شاهد ومستمع داشته وهر یک مقدار قابل توجّهی از حدیث غدیررا گفتگو کرده اند . وبا وجود خفقان وتهدید حاکمان زمان فراز های مهمی از خطبه غدیریه را نقل نموده وشخصیتهای علمی وسیاسی تاریخ اسلام در فرصتهای زیادی آنها را بیان نموده وبه آن استشهاد کرده اند .
در اینجا تعدادی از کتابهای شیعه وسپس کتابهایی از اهل سنت را نام میبریم که ناقل حدیث غدیریا قسمتهای حساس آن و واقعه مهم روزغدیر میباشند.

کتابهای علماء شیعه
۱) احتجاج طبرسی جلد ۱، ص۶۶
۲)الصراط المستقیم، شیخ علی بن یونس بیاضی، جلد ۱ ،ص ۳۰۱
۳) العدد القویه ،شیخ علی بن یوسف حلی، ص ۱۶۹
۴) التحصین، سید ابن طاووس، ص۴۵۴
۵)عبقات الانوار- میر حامد حسین هندی ، جلد غدیر
۶)عوالم العلوم ،شیخ عبدالله بحرانی ، جلد ۱۵، ص ۳۰۷
۷)روضة الواعظین ، ابن فتال نیشابوری ، جلد ۱، ص ۸۹
۸) در کتاب شریف الغدیر نوشته علامه امینی جلد ۱، از صفحه ۱۲ تا ۱۵۱ واز صفحه ۲۹۴تا ۳۲۲برای حدیث غدیر اسناد بسیار زیادی از کتب شیعه وسنی نقل وبررسی شده است .

اسناد حدیث غدیر در کتابهای اهل سنت
۱) تاریخ خطیب بغدادی جلد ۸، ص ۲۹۰
۲) الدّر المنثور سیوطی جلد ۲ ،ص۲۵۹
۳) البدایه والنهایة نوشته ابن کثیر دمشقی جلد ۵، ص۲۱۴ وص ۲۰۹
۴)اسد الغابه جلد ۳ ، ص ۳۰۷ ؛وجلد ۵ ،ص۲۰۵ نوشته ابن اثیر
۵)شمس الدین جزری در کتاب اسنی المطالب ص۴
۶)ینابیع المودّه ص۴۰ نوشتهی قندوزی حنفی
۷)ابن قتیبه دینوری در المعارف صفحه ی ۲۹۱
۸) مسند احمدبن حنبل جلد ۴،ص۲۸۱
۹)سنن ابن ماجه جلد ۱،ص ۲۸و۲۹
۱۰)خصائص نسائی ص۱۶
۱۱)مناقب خوازمی ص۱۳۰
۱۲) تاریخ الخلفاء سیوطی ص۱۱۴
۱۳) تفسیر طبری جلد ۳ ص۴۲۸
۱۴) فصول المّهمه ابن صباغ مالکی ص۲۵
۱۵) تفسیر فخر رازی جلد ۳، ص۶۳۶
۱۶) کنز العمال ، جلد۶، ص ۳۹۸
۱۷)مجمع الزوائد حافظ هیثمی ، جلد ۹ ، ص ۱۰۶
۱۸) کتاب الاصابه ابن حجر ،جلد ۱ ص ۳۷۲
۱۹) کتاب نوادر الاصول ترمذی
وصدها کتاب وروای دیگر که ذکر آنها از حوصله این جزوه خارج است در صورت تمایل به دست یابی به اسناد بیشتر به جلد اول کتاب شریف الغدیر مراجعه فرمائید.
برای هیچ گروهی از مسلمین توان ودلیلی بر انکار این حادثه تاریخی ومطالب مهم پیامبر گرامی اسلام (ص)در زمینه ولایت علی (ع) نیست تنها چاره ای که برخی اندیشیده ، وخودشان را قانع می کنند توجیه نمودن مطالب ، و جملات صریح آن حضرت است که با وجود هزاران شاهد وگواه در اصل واقعه غدیر وچگونگی آن ومطالب خطبه ، توجیهات آنها سخنانی غیر منصفانه وبی اساس است .
مگر که بخواهند آراء عدهای از مردم را بعد از رحلت پیامبراکرم (ص) در سقیفه بنی ساعده بر فرمان الهی و سفارشهای مصرّانه و شفّاف آن حضرت مقدم بدارند ، چنین کاری هم بر خلاف دهها آیات محکمات قرآن می باشد ﴿ ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا﴾ (۴).
ترجمه : آنچه را فرستاده خدا به شما داد بگیرید واز آنچه شما را بازداشت باز ایستید.

غدیر در آیات قرآن
- آیه بسیار روشن ومهم ﴿یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان لم تفعل فمابلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ﴾ (۵)«ای رسول آنچه نازل شده به سویت از جانب پروردگارت و اگر انجام ندهی پس رسالت پروردگارت را نرساندی و خداوند حفظ می کند تو را از(شرّ ) مردم » در حجةالوداع ودر مورد امر ولایت علی بن ابطالب (ع) پس از رسول خدا (ص) و اعلام آن به مردم توسط پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر خم نازل شده است . ما برای این مطلب در کتب تفسیری شیعه و سنی مدارک بسیاری داریم . از جمله :
۱)محمد بن جریر طبری در کتاب الولایه – متوفای س ۳۱۰
۲)فخرالدین رازی شافعی در تفسیر کبیر ، جلد ۳ ، ص ۶۳۶ – متوفای س ۶۰۶
۳)ابو اسحاق ثعلبی نیشابوری در «الکشف و البیان»- متوفای ۴۳۷ یا ۴۲۷
۴)حافظ ابونعیم اصفهانی در کتاب «ما نزل من القرآن فی علی (ع) » - متوفای س ۴۳۰
۵)حاکم حسکانی در کتاب «شواهد التنزیل »
۶)حافظ ابو عبدالله محاملی در «امالی »
۷)نقل از ابن مردویه در «کشف الغمه »،ج ۱ ، ص ۳۲۴
۸)ابو سعید سجستانی در کتاب «الولایه »
۹)ابن عساکر شافعی در « تاریخ دمشق » ، ج ۱۲ ، ص ۲۳۷
۱۰)حموینی در « فرائد السمطین » ، ج۱ ، ص ۱۵۸
۱۱)همدانی در « مودة القربی – مودت خامسه »
۱۲)ابن صباغ مالکی در «فصول المهمة » ، ص ۴۲
۱۳)سیوطیدر « الدر المنثور » ، ج ۳ ، ص ۱۱۶
۱۴)عبد الوهاب بخاری در تفسیر شوری آیه مودّت
۱۵)آلوسی بغدادی در «تفسیر روح المعانی »
۱۶)قندوزی حنفی در « ینابیع المودة » ، ج ۱ ، ص ۱۹
۱۷)شیخ محمد عبده در « تفسیر المنار » ، ج۶ ، ص ۴۶۳
۱۸)محمد بدخشانی در « مفتاح النجی » ، ص ۳۴
۱۹)قاضی شوکانی در « تفسیر القدیر » ، ج ۲ ، ص ۶۰
۲۰)مرحوم علامه امینی ۳۰ سند برای این موضوع در کتاب « الغدیر » ، ج ۱ ، ص ۲۱۴ ذکر کرده است .
- آیه شریفه (الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الاسلام دینا )(۶)
بعد از واقعه و خطبه غدیریه در روز عید غدیر نازل شده و در مورد نصب شدن علی بن ابیطالب (ع) برامامت می باشد ، برخی از مدارک این مطلب در کتب و تفاسیر اهل سنت به قرار زیر است :
۱)تفسیر رازی ، ج ۳ ، ص ۵۲۹
۲) تفسیرابن کثیر ، ج۲ ، ص ۱۴
۳) تفسیرالدّر المنثور ، ج ۲ ، ص ۲۵۹
۴)کشف الغمّه اربلی ، ص۹۵
۵)تاریخ بغدادی ، ج ۸ ، ص ۲۹۰
۶)حاکم حسکانی در « شواهد التنزیل » ، ج ۱ ، ص ۲۰۱
۷)مناقب خوارزمی ، ص ۸۰ ، ص۱۳۵
۸)کتاب « تذکره ابن جوزی الحنفی » ، ص ۱۸
۹) حافظ ابونعیم در کتاب «ما نزل من القرآن فی علی (ع) »
۱۰)ابو سعید سجستانی در کتاب « الولایه»
۱۱)حموینی حنفی در « فرائد السمطین » ، ج۱، ص ۷۲
۱۲)میرزا محمد بدخشانی در «مفتاح النجا » ، ص ۳۴ ، باب ۳
الاوان خاتم الائمة منا القائم المهدی الا انه الظاهر علی الدین ؛الا انه المنتقم من الظالمین ؛الا انه فاتح الحصون وهادمها ؛الا انه قاتل کل قبیلة من اهل الشرک
الا انه مدرک بکل ثار لاولیاءالله عزوجل ؛ الا انه ناصر لدین الله عزوجل ؛الا انه الغراف من بحر عمیق ؛ الا انه یسم کل ذی فضل بفضله وکل ذی جهل بجهله ؛الا انه خیرةالله ومختاره ؛ الا انه وارث کل علم والمحیط به ؛ الا انه المخبر عن ربه عز وجل والمنبه بامر ایمانه
الا انه الرشید السدید ؛ الا انه المفوض الیه ؛ الا انه قد بشر به من سلف بین یدیه
الا انه الباقی حجة ولا حجة بعده ولا حق الا معه ولا نورالا عنده ؛الا انه لا غالب له ولا منصور علیه
الا انه ولی الله فی ارضه وحکمه فی خلقه وامینه فی سره وعلانیته

معرفی حضرت مهدی(عج)
آگاه باشید که البته !آخرین امام زمان قائم «مهدی»است. آگاه باشید او یاری کننده دین خدااست . آگاه باشید او انتقام گیرنده از ستمکاران است. آگاه باشید اوگشاینده دژهای استوارو ویرانگرقلعه های مستحکم است . آگاه باشید اونابود کننده طوایف مشترک است . آگاه باشید اومنتقم خونهای به ناحق ریخته اولیاء خداست . آگاه باشید اوحامی دین خداست . آگاه باشید اوجرعه نوش دریای ژرف حقایق ومعانی است . آگاه باشید اومعرّف هر صاحب فضیلتی است به برتریش وهر نادان بی فضیلتی است به نادانیش . آگاه باشید اوبر گزیده خدا ومنتخب پروردگارعالم است . آگاه باشید او وارث همه ی دانشها ومحیط به همه علوم است. آگاه باشید اوخبر دهنده شئون خداوند ومراتب ایمان است . آگاه باشید اورشید ورهسپارصراط مستقیم واستوار است . آگاه باشید اوآن کسی است که امور خلایق به او واگذار شده است . آگاه باشید او آن کسی است که گذشتگان به ظهور وی بشارت داده اند . آگاه باشید اوحجّت پایدار خداوند است که حجت دیگری بعد از او نیست ؛زیرا حقی نیست ، که با او نباشد ونوری نیست که همراه او نباشد . آگاه باشید اوست آنکه کسی بر او پیروز نمی شود وکسی را در برابر او نصرت نتوان کرد . آگاه باشید اوولی خدا است در گستره ی زمین وفرمانروای حق است در میان خلایق وامین خداست در پیدا ونهان 3

پی نوشت:
۱) بحار الانوار ، ج ۳۷ ، ص ۱۲۰ و ۱۶۱
۲) درخواست کننده ای درخواست عذابی کرد که واقع شده این عذاب مخصوص کافران است و باز دارنده ای ندارد از جانب خدای صاحب « درجات » سوره معارج ، آیه۱-۳
۳) ۱- محمد بن عمران خراسانی در «مرقاة الشعر » ۲- ابو سعید خر کوشی در شرف المصطفی ۳- ابن مردوید ابو نعیم اصفهانی در «ما نزل من القران فی علی (ع) » ۵- ابو سعید سجستا نی در کتاب الولایه ۶-خوارزمی در مناقب ، ص۸۰ ۷- ابوافتح نطنزی در الخصا ئص العلویه ۸- ابن جوزی در تذکر الخواص ص ۲۰ ، ۹- گنجی شافعی در کفایةالطالب ص۱۷ ، ۱۰- حموینی در فرائد السمطین باب ۱۲ ، ۱۱- محمد بن یوسف زرندی درنظم در السمطین ، ۱۲جلال الدین سیوطی در رسا له اش در شعر .
۴) سوره حشر ، آیه ۷
۵) سوره مائده ، آیه ۶۷
۶) امروز دین شما را برایتان کامل ، و نعمت خود را بر شما تمام کردم و پسندیدم برای شما دین اسلام را، «سوره مائده آیه ۳ – ۷ »