ما بر سر آن عهد که بستیم نشستیم

بر خلاف تصور ما، غدیر نقطه آغاز ولایت مولایمان نیست!

سخن گفتن از علی ابن ابیطالب (علیه السلام) مردی که ولادتش به سینه چاکی کعبه و نامش مشتق از نام خداوند جهانیان است و رشد و کمالش در گرمای آغوش اول مرد عالمیان است، کاری عبث است علی کجا و ادراک خاکیان کجا؟

آمدن و رفتن مولایمان چنان رمز آلود است که افلاکیان را به حیرت وا می دارد چه رسد به ما
انسان‎ها همان بس که انگشت حیرت به دهان گیرند و در مقابل قدرت و علمش به نقصان خویش اعتراف کنند.

شخصیتی که دشمن تمام همتش را صرف کرد تا فضایل نورانی اش را با حجابی از تاریکی و جهل بپوشاند، اما این تلاش ها محال افتاد و امروز سینه چاکان عشقش، عرش را به لرزه در خواهند آورد.

تحقیق و تعمق در مورد مولا، همیشه باعث افتخار شیعیان بوده است. بشارتهای تولد حضرت (علیه السلام)در کعبه در کتب گذشتگان فراوان بوده‎است اما قرآن و روایات اهل نور ماجرای امیرالمومنان (علیه السلام)را شگفت‎آورتر می‎نماید. در این خصوص بشارت، از تولد گذشته و اخبار متعددی ثابت می کند که نبوت پیامبر و ولایت حضرت علی (علیه السلام) به عنوان آزمون الهی بر تمام پیامبران عرضه و آن پیامبران نبوت و ولایت آن دو را پذیرفتند لذا نه تنها خبر از تولد ایشان داشتند که اقرار به ولایت حضرت علی (علیه السلام) وجوب پیامبریشان بوده است. برای اثبات مدعای خویش به آیات و روایات زیر توجه فرمایید:

بر خلاف تصور ما، غدیر نقطه آغاز ولایت مولایمان نیست. حاکم نیشابوری که از استوانه‎های بی نظیر حدیث اهل تسنن است در کتاب «معرفه علوم الحدیث» روایتی را آورده که بسیار قابل تامل است:

فرشته ای در معراج پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) عرض می کند: از پیامبران پیشین بپرس که بر چه اساس و به چه چیزی مبعوث شدند؟

آنان در جواب عرضه می‎دارند: براساس ولایت شما و ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام).

این روایت را « ابن عساکر» در « تاریخ دمشق» و «جوینی» در «فرائد السمطین» نیز ذکر کرده‎اند.

حال از امام صادق (علیه السلام) روایتی از ماجرای ولایت علی (علیه السلام) را یادآور می‎شویم.

«وقتی خدا اراده کرد انسان را بیافریند، آن‎ها را خلق کرد و در محضر خود پراکنده‎ساخت. آن‎گاه فرمود پروردگار شما کیست؟ اولین کسی که زبان به سخن گشود رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) و حضرت علی (علیه السلام) و ائمه (علیهم السلام) بودند و پاسخ دادند «تو پروردگار مایی» پس علم و دین را به آن‎ها عطا کرد و سپس به ملائکه فرمود: «اینان حاملان دین و علم من و افراد امین در میان خلقم می‎باشند و هم ایشان هستند که مسئول خواند بود(1)

آنگاه به فرزندان آدم (علیه السلام) فرمود: برای ربوبیت خدا و اطاعت و ولایت این‎ها اقرار کنید. پس آن‎ها پاسخ دادند :بله اقرار کردیم(2)

امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه، می فرماید:« آنچه را خداوند از انسان‎ها خواست تا به آن پاسخ گویند به ربوبیت او و نبوت پیامبر و ولایت امیرالمومنین (علیه السلام) مربوط می‎شود اما تنها سوال و عهد اول  که درباره پروردگاری خدا بود در قرآن آمده است که فرمود: "الست بربکم؟ قالو بلی " پس پیمانی که از همه گرفته شد نبوت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامت امیرالمومنان (علیه السلام) بوده است.»(3)

امام باقر(علیه السلام) در تفسیر آیه 101 سوره اعراف که می ‏فرماید«ایمان نمی‎آورند به چیزی که از قبل آن را تکذیب کردند» فرموند: خداوند مردم را در عالم میثاق آفرید و محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) را به سوی آن ها  فرستاد و برخی از آنها به او ایمان آورند و عده‎ای تکذیب کردند آنگاه آن ها را در دنیا آفرید سپس کسانی که در عالم میثاق به او ایمان آورده بودند به او ایمان آوردند و کسانی که او را انکار کرده بودند انکار نمودند(4)

و باز می بینیم در تفسیر آیه 2 سوره تغابن که می‎فرماید:«عده‎ای از شما کافر و عده‎ای مومنید» حسین ابن نعیم از امام صادق (علیه السلام) پرسیدند و ایشان فرمودند روزی که خداوند از انسان‎ها پیمان گرفت در حالی که به اندازه‎ ذره‎ای در پشت آدم قرار داشتند ایمان و کفر آنها به ولایت ما شناخته شد.(5)

بنابراین آنچه از روایات برمی‎خیزد شروع جریان زندگی با ولایت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمومنان (علیه السلام) کلید زده شد و شیعیان و محبان مولا به خود بالیده و منت خدای را تاج افتخار برسر کنند که شیعه علی (علیه السلام) به دنیا آمده اند شاید که اقراری جانانه در عالم الست از سوی ما به ولایتش رخ داده که امروز اینگونه وجودمان به نورش منور گردیده  است.

فهرست منابع
1-    توحید شیخ صدوق، ص 32/ بحار الانوار ج3، ص 234
2-    سوره اعراف آیه 172
3-    تفسیر قمی، جلد1، صفحه 247
4-    تفسیر عیاشی، جلد2، صفحه 126/ بحارالانوار، جلد 5، صفحه 259
5-    تفسیر قمی، جلد 2، صفحه 371/ بحارالانوار، جلد 5، صفحه 234

منبع : مصاف

تصویر: