ميرزا محمد مشهدى معاصر بزرگانى چون علامه مجلسى، ملا محسن فيض كاشانى، محقق سبزوارى، محقق خوانسارى( آقا جمال الدين)، شيخ حرّ عاملى و ملا خليل قزوينى است. تاريخ دقيقى از وفات او در دست نيست، ليكن مىتوان از تاريخ تأليفات متعددش حدس زد كه وى تا حدود سال 1125 ق زنده بوده است.
مرحوم علامه مجلسى« ره» در تقريظ خود بر تفسير كنز الدقائق مىنويسد:« لله در المولى الفاضل، الكامل المحقق المدقق البدل النحرير، كشاف دقائق المعانى بفكره الثاقب و نقاد جواهر الحقايق برأيه الصائب، اعنى الجنير الارشد ميرزا محمد مؤلف هذا التفسير» مرحوم آغا جمال الدين خوانسارى« قدس سره» نيز تقريظى جامع بر تفسير كنز الدقائق نگاشته و در آن بر مراتب فضل، علم، دقت و تلاش ميرزا محمد و اعتبار، اهميت و جايگاه علمى تفسير مذكور، تأكيد فراوان داشته است.
صاحب روضات الجنات جلد 7 صفحه 110- 111، ميرزا محمد را نويسندهاى دانشمند، با تقوا، اديب، محدّث فقيه و مفسرى آگاه شمرده است.
صاحب ريحانة الادب: جلد 5 صفحه 320 مىنويسد: عالمى است عامل، جامع، اديب، فاضل بارع، فقيه، مفسر، محدّث موثق، از اعاظم علماى عهد مجلسى، محقق سبزوارى و فيض كاشانى است.
ميرزا محمد مشهدى اگر چه در زمينههاى اخلاق، فقه، تاريخ و فضائل ائمه« عليهم السلام»، ادبيات عرب، پاسخ اشكالات بر شيعه، شرح صحيفه سجاديه و زيارت رجبية و كلام، صاحب تأليفاتى است، ليكن تبحّر و تخصّص اصليش در علم تفسير بوده است، وى علم تفسير را رأس همه علوم دينى و سنگ بناى همه قواعد شرع مقدس دانسته، و در راه وصول به آن از هيچ كوششى دريغ نورزيده است، او معتقد بود، دستيابى منطقى و قابل اعتماد به علم تفسير، قبل از هر چيز، منوط به تفوّق در علوم دينى و انواع صنايع ادبى است.
ميرزا محمد مشهدى، قبل از آنكه به تأليف تفسير شريف« كنز الدقائق و بحر الغرائب» بپردازد، به حسب همان تخصص، علامة و اعتقادى كه به علم تفسير داشته، تعليقاتى بر تفسير كشّاف زمخشرى و حاشيه شيخ بهائى بر تفسير بيضاوى، نگاشته است.
از آثار قرآنى ديگر مؤلف، تبيان سليمانى، تفسير روايى قرآن به زبان فارسى مىباشد كه دو جزء آن در كتابخانه آستان قدس رضوى، موجود است.
*درگاهى، حسين
درباره درگاهى، حسين تهيه نشده است.