آيات 1- 6 سوره قلم: تفسير نمونه

***" كه كداميك از شما مجنون هستيد"؟! (بِأَيِّكُمُ الْمَفْتُونُ‏).
" مفتون" اسم مفعول از" فتنه" به معنى ابتلاء، و در اينجا به معنى ابتلاى به جنون است.

تفسير نمونه، ج‏24، ص: 373

آرى آنها امروز اين نسبت ناروا را به تو مى‏دهند تا بندگان خدا را از تو دور كنند، ولى مردم عقل و شعور دارند، تدريجا به تعليمات و سخنان تو آگاهى مى ‏يابند، آن گاه اين مساله روشن مى‏ شود كه اين تعليمات برجسته از سوى خداوند بزرگ بر قلب پاك و نورانى تو نازل شده، و خداوند سهم عظيمى از عقل و علم به تو بخشيده.

حركتها و موضعگيري هاى تو در آينده و پيشرفت و نفوذ سريع اسلام در سايه آن، نيز نشان خواهد داد كه تو منبع بزرگ عقل و درايتى، ديوانه خفاشانى هستند كه با نور اين آفتاب به ستيز برخاستند.
و البته در قيامت اين حقايق باز هم روشنتر و آشكارتر خواهد شد.

*** باز براى تاكيد بيشتر مى‏ فرمايد: پروردگار تو به كسى كه از طريق او گمراه شده آگاهتر است، و او هدايت يافتگان را بهتر مى‏ شناسند) (إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبِيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ‏).
چرا كه راه راه او است، و او بهتر از هر كس راه خود را مى‏ شناسد، و به اين ترتيب به پيامبر اسلام ص اطمينان بيشتر مى‏ دهد كه او در مسير هدايت و دشمنانش در مسير ضلالتند.

در حديث مستندى آمده است هنگامى كه قريش ديدند پيامبر على ع را بر ديگران مقدم مى‏ شمرد و بزرگ مى‏ دارد به مذمت على ع پرداختند، و گفتند: محمد مفتون او شده است، اينجا بود كه خداوند" ن وَ الْقَلَمِ‏" را نازل كرد و به آن سوگند ياد نمود كه اى محمد ص تو مفتون و مجنون نيستى- تا آنجا كه فرمود- خداوند مى‏ داند كسانى را كه گمراه شده ‏اند اشاره به جماعت قريش كه اين سخنان را مى ‏گفتند، و خداوند هدايت يافتگان را بهتر مى‏ شناسد

تفسير نمونه، ج‏24، ص: 374

اشاره به على ع‏ . (" مجمع البيان" جلد 10 صفحه 334( طبرسى اين حديث را با سند خود از اهل سنت نقل كرده است).

نسخه شناسی

درباره مولف

کتاب شناسی