آية اللّه حاج ميرزا محمّد ثقفى

مرحوم آية اللّه حاج ميرزا محمّد ثقفى از علماى مبرّز تهران در عصر حاضر بود. پدر و جدّ ايشان نيز هر دو از نامورترين عالمان اين شهر بودند و هر كدام نگاشته ‏هايى ارجمند از خود به يادگار گذاشتند.

« مطارح النظار» جدّ او، مرحوم حاج ميرزا ابو القاسم كلانتر تهرانى مشتمل بر تقريرات بخشى از مطالب درسى شيخ انصارى در موضوع اصول فقه است و نزد حوزويان مرتبتى بلند دارد و از خبرويّت و قدرت علمى نويسنده خبر مى ‏دهد.

وى پس از درك محضر شيخ انصارى سال‏ها در تهران بر مسند تدريس و افتا نشست. فرزندش مرحوم حاج ميرزا ابو الفضل تهرانى، پدر مؤلّف « روان جاويد»، دانشمندى جامع بود و بيش از همه با اثر ارجمند و فاخرش « شفاء الصدور» شناخته شده است.

اين كتاب شرحى است بر زيارت عاشورا، و احتواى آن بر مطالب و نكات گوناگون كلامى، تاريخى، تفسيرى، حديثى، ادبى و... آن را اثرى پربار و سودمند ساخته است.

مرحوم آيت اللّه ثقفى تحصيلاتش را در تهران آغاز كرد و به مدارج بالاى علمى دست يافت. در همان سال‏ها حوزه علمى قم بر دست آيت اللّه حائرى از نو حيات يافته بود و علما و فضلا و محصّلان از همه شهرها به اين حلقه نوپاى درسى مى ‏پيوستند.

آيت اللّه ثقفى نيز در سال 1341 قمرى، نخستين سال‏هاى تأسيس حوزه قم، راهى اين شهر شد و در شمار شاگردان مبرّز آيت اللّه حائرى درآمد.

ايشان همچنين نزد مرحوم آيت اللّه رفيعى قزوينى يك دوره علوم حكمى را فرا گرفت و پس از نيل به مرتبه اجتهاد و فتوا در سال 1348 قمرى به تهران بازگشت و تدريس و اقامه جماعت و تصدى مناصب دينى را وجهه همت خود قرار داد و بيش از 60 سال در تهران در اين سمت روحانى خدمت كرد.