آیات 1 - 4 سوره عنکبوت : تفسير اثنى عشرى
تفسير اثنى عشرى، ج10، ص: 119
عياشى از حضرت ابى الحسن عليه السّلام روايت نموده كه: عباس نزد حضرت امير المؤمنين عليه السّلام آمد، گفت: اجازه فرما تا مردم بر تو بيعت كنند. فرمود: چگونه مىبينى مردمان را در قبول بيعت؟ عباس گفت: ايشان به
______________________________
(1) نهج البلاغه فيض الاسلام، خطبه قاصعه، ص 796- 795.
تفسير اثنى عشرى، ج10، ص: 200
تو بيعت خواهند نمود. حضرت فرمود: پس كجاست آيه شريفه «الم أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ» .
[سوره العنكبوت (29): آيه 3]
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ (3)
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ: و هر آينه بتحقيق آزمايش فرموديم و امتحان نموديم آنانكه پيش از اين مؤمنان بودند، يعنى اين قسمت امتحان در همه امم واقع بوده و نقد دعوى هر يك را بر محك بلا آزمودهاند. مراد آنست كه امتحان و ابتلا سنت قديمه است كه جارى گشته در جميع امم، پس سزاوار آنكه اهل ايمان، خلاف آن را متوقع نباشند. فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا:
پس هر آينه البته البته مميز سازد خدا به ثواب آنانكه راست گفتند در دعوى ايمان، وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ: و هر آينه البته البته معلوم گرداند به جزا، آنانكه
______________________________
(1) تفسير برهان، ج 3، ص 243 به نقل از على بن ابراهيم- مجمع البيان ج 4، ص 273 به نقل از عياشى
(2) غيبت نعمانى، طبع مكتبة الصدوق، ص 204، روايت 6.
تفسير اثنى عشرى، ج10، ص: 201
دروغ گفتند در دعوى ايمان. مراد تعلق علم الهى است به معلوم كه عمل بندگان باشد، و تعبير از جزاء و تميز به علم، براى آنست كه تميز و جزا تماما حاصل مىشود به سبب علم، پس اقامه شده سبب مقام مسبب.
در مجمع البيان از حضرت امير المؤمنين و حضرت صادق عليهما السّلام روايت شده است كه: قرائت «فليعلمنّ» به ضم يا و كسر لام؛ يعنى هر آينه اعلام فرمايد و معرفى سازد آنانكه راستگو بودند در ايمان به ثبات و فرمانبردارى، و آنانكه دروغگو بودند در ايمان به تزلزل و نافرمانى .