سيد محمد شيرازى‏

سيد محمد شيرازى در سال 1347 ه. ق در شهر نجف اشرف متولد شد.
وى در حالى كه تنها 9 سال داشت همراه پدر بزرگوارشان مرحوم سيد مهدى شيرازى به كربلاى مقدس هجرت نمود.
دروس مقدماتى و عاليه حوزه را در محضر جمعى از اساتيد بزرگ تلمذ نموده و در علوم و فنون مختلف از محضر ده‏ها تن از علما و اساتيد ديگر، استفاده‏هاى شايان نمود و به مراتب عالى علمى و اجتهاد رسيد.

تدريس:
سيد محمد شيرازى نخست به تدريس دروس سطح پرداخته و هنگامى به تدريس كتاب كفاية الأصول- آخرين كتاب سطح- مشغول شدند كه بيش از 18 سال از عمرشان نگذشته بود.
و در سن 25 سالگى اولين كتاب فقهى استدلالى خود را تأليف نمودند. و زمانى كه به تدريس خارج فقه پرداختند، تنها 30 سال از عمرشان مى‏ گذشت. و در طول چندين سال، بين 6 تا 8 جلسه، درس مى‏ گفتند.

خدمات:
ايشان ده ‏ها مسجد و حسينيه و مدرسه و كتابخانه و انتشارات و صندوق قرض الحسنه و درمانگاه تأسيس نمودند ضمن اينكه نمايندگان و مقلدين و دوستان آن مرحوم به تشويق و راهنمايى و حمايت ايشان مؤسسات زيادى در مناطق مختلف جهان از جمله در مصر و سودان و بريتانيا و كانادا و آمريكا و هند و پاكستان و استراليا و كشورهاى حوزه خليج و ايران و عراق بوجود آوردند.

سيد محمد شيرازى در بوجود آوردن حوزه‏ هاى علميه در ايران و عراق و كويت و سوريه و غيره نيز همت گماشتند و ده‏ ها مدرسه دينى ايجاد نموده و حوزه‏ هاى مختلف علميه را تحت پوشش و حمايت خود قرار دادند و براى طلاب و علماى دين در ايران و سوريه و هند و پاكستان و افغانستان و تعدادى از طلاب خليج فارس شهريه قرار دادند و همچنين از ابتداى تأسيس حوزه علميه حضرت زينب( سلام الله عليها) كه توسط برادر شهيدشان تأسيس شد اين حوزه را نيز تحت حمايت و رعايت خويش قرار دادند.

مسافرت:
در سن 44 سالگى بر اثر فشارهاى وحشيانه رژيم بعث، از عراق به كويت هجرت نمود و در سال 1399 ق در سن 52 سالگى به شهر مقدس قم مهاجرت كرد.

اساتيد
او دروس مقدماتى و عاليه حوزه را در محضر جمعى از اساتيد بزرگ مانند:
- سيد ميرزا مهدى شيرازى پدر بزرگوارشان- سيد هادى ميلانى- شيخ محمد رضا اصفهانى- مرحوم سيد زين العابدين- شيخ جعفر رشتى تلمذ نموده است.

تأليفات‏
سيد محمد شيرازى نويسندگى را از سالهاى جوانى آغاز نمود و تا پايان عمر دست از نوشتن بر نداشت و تأليفات او در زمينه‏هاى مختلف علوم به شرح ذيل مي باشد.
1- دائرة المعارف فقهى 150 جلد
2-  الأصول
3-  ايصال الطالب الى‏المكاسب 16 جلد
4- الوصول الى كفاية الأصول 5 جلد
5- الوصائل الى الرسائل 16 جلد
6- شرح منظومه سبزوارى
7- القول السديد فى شرح التجريد
8- البلاغة
9- حقوق
10-  قانون
11- جامعه شناسى
12- سياست
13- اقتصاد
14- راهى به سوى نهضتهاى اسلامى
15- شورا در اسلام
16- دگرگونى
17- رسيدن به حكومت اسلامى
18- راه نجات
19- آزادى در اسلام
20- حكومت اسلامى در عهد امير المؤمنين
21- بسوى بيدارى اسلامى
22- حجاب و عدل زير بناى حكومت
23- عقايد اسلامى
24- داستان پيامبران
25- از نماز چه مى‏دانيد

وفات‏
ايشان در سال 1422 ق مطابق با 1380 ش در قم دار فانى را وداع نموده، و در كنار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام اللّه عليها، پيكر او را دفن كردند.