سيد محمد شيرازى‏

ولادت‏

سيد محمد شيرازى در سال 1347 ه. ق در شهر نجف اشرف متولد شد.

تحصيلات
وى در حالى كه تنها 9 سال داشت همراه پدر بزرگوارشان مرحوم سيد مهدى شيرازى به كربلاى مقدس هجرت نمود.
دروس مقدماتى و عاليه حوزه را در محضر جمعى از اساتيد بزرگ تلمذ نموده و در علوم و فنون مختلف از محضر ده‏ها تن از علما و اساتيد ديگر، استفاده‏ هاى شايان نمود و به مراتب عالى علمى و اجتهاد رسيد.

تدريس
سيد محمد شيرازى نخست به تدريس دروس سطح پرداخته و هنگامى به تدريس كتاب كفاية الأصول- آخرين كتاب سطح- مشغول شدند كه بيش از 18 سال از عمرشان نگذشته بود.
و در سن 25 سالگى اولين كتاب فقهى استدلالى خود را تأليف نمودند. و زمانى كه به تدريس خارج فقه پرداختند، تنها 30 سال از عمرشان مى ‏گذشت. و در طول چندين سال، بين 6 تا 8 جلسه، درس مى‏ گفتند.

خدمات
ايشان ده‏ ها مسجد و حسينيه و مدرسه و كتابخانه و انتشارات و صندوق قرض الحسنه و درمانگاه تأسيس نمودند ضمن اينكه نمايندگان و مقلدين و دوستان آن مرحوم به تشويق و راهنمايى و حمايت ايشان مؤسسات زيادى در مناطق مختلف جهان از جمله در مصر و سودان و بريتانيا و كانادا و آمريكا و هند و پاكستان و استراليا و كشورهاى حوزه خليج و ايران و عراق بوجود آوردند.
سيد محمد شيرازى در بوجود آوردن حوزه‏هاى علميه در ايران و عراق و كويت و سوريه و غيره نيز همت گماشتند و ده‏ ها مدرسه دينى ايجاد نموده و حوزه‏ هاى مختلف علميه را تحت پوشش و حمايت خود قرار دادند و براى طلاب و علماى دين در ايران و سوريه و هند و پاكستان و افغانستان و تعدادى از طلاب خليج فارس شهريه قرار دادند و همچنين از ابتداى تأسيس حوزه علميه حضرت زينب ( سلام الله عليها) كه توسط برادر شهيدشان تأسيس شد اين حوزه را نيز تحت حمايت و رعايت خويش قرار دادند.

مسافرت
در سن 44 سالگى بر اثر فشارهاى وحشيانه رژيم بعث، از عراق به كويت هجرت نمود و در سال 1399 ق در سن 52 سالگى به شهر مقدس قم مهاجرت كرد.

اساتيد
او دروس مقدماتى و عاليه حوزه را در محضر جمعى از اساتيد بزرگ مانند:
سيد ميرزا مهدى شيرازى پدر بزرگوارشان، سيد هادى ميلانى، شيخ محمد رضا اصفهانى، مرحوم سيد زين العابدين، شيخ جعفر رشتى تلمذ نموده است.

تأليفات
سيد محمد شيرازى نويسندگى را از سالهاى جوانى آغاز نمود و تا پايان عمر دست از نوشتن بر نداشت و تأليفات او در زمينه‏ هاى مختلف علوم به شرح ذيل مي باشد.
- دائرة المعارف فقهى 150 جلد
- الأصول
- ايصال الطالب الى‏المكاسب 16 جلد
- الوصول الى كفاية الأصول 5 جلد
- الوصائل الى الرسائل 16 جلد
- شرح منظومه سبزوارى
- القول السديد فى شرح التجريد
- البلاغة
- حقوق
- قانون
- جامعه شناسى
- سياست
- اقتصاد
- راهى به سوى نهضتهاى اسلامى
- شورا در اسلام
- دگرگونى
- رسيدن به حكومت اسلامى
- راه نجات
- آزادى در اسلام
- حكومت اسلامى در عهد امير المؤمنين
- بسوى بيدارى اسلامى
- حجاب و عدل زير بناى حكومت
- عقايد اسلامى
- داستان پيامبران
- از نماز چه مى‏ دانيد

وفات‏
ايشان در سال 1422 ق مطابق با 1380 ش در قم دار فانى را وداع نموده، و در كنار مرقد مطهر حضرت معصومه« سلام اللّه عليها»، پيكر او را دفن كردند.