كتاب شناسي تفسير خسروى‏

تفسير خسروى اثر فارسى عليرضا خسروى( خسروانى)( متوفاى 1386 ق) از شاهزادگان قاجار و نويسنده مذهبى قرن چهاردهم هجرى است كه توسط محمد باقر بهبودى تصحيح و منتشر شده است.

مؤلف در باره انگيزه خود از نگارش اين كتاب در مقدمه چنين مى‏نويسد:« عشق به تلاوت و انس به قرائت در مقام فهم و ادراك مبانى اين كتاب عزيز و معانى اين خطاب مقدس... شورى براى مراجعه به تفاسير فريقين و مجاهده ‏اى براى ملاحظه و مداقه در كتب تاويلى عامه و خاصه مبنى بر فهم نسبى آيات كلام مجيد در سر بود... اين بود كه مشيت خداوند كريم تعلق گرفت و عنايت پروردگار عظيم رهبريم فرمود در ظرف خمس قرن و صرف بيست و دو سال عمر( از 1318 تا 1339 ش) با اينكه گرفتارى به خدمات دولتى،... اين تفسير را در 8 مجلد تنظيم كردم.»

ساختار
در ابتداى جلد اول، تقريظى از آيت الله شيخ ابوالحسن شعرانى ذكر شده، سپس ترجمه مقدمه‏ى تفسير مجمع البيان و در ادامه متن كتاب آمده است.

گزارش محتوا
تفسير خسروى، تفسيرى است ساده و روان كه براى عموم مردم نوشته شده و خالى از بحث‏هاى كسل كننده و زايد است. به همين دليل به نقل قولها و وجوه تفسيرى كه توده مردم به آنها رغبتى ندارند اشاره نشده است، در مقابل به پيام قرآن و تبيين كلمات وحى متناسب با خواننده فارسى كاملا عنايت شده است.

كتاب گاه با اشعار مليح و ابيات شيرين طراز بسته و كتابى شايسته خواندن عموم مردم فراهم آورده است.
مولف غالبا حديثى مقبول در توضيح آيات و اسباب نزول افزوده است اگر چه فهم آيه قرآن متوقف بر صحت آن روايت نيست اما خود سودمند و حاوى مطالبى بلند است.

مولف در ضمن نوشتن تفسير با مراجعه به بيش از ده تفسير فريقين به استخراج نكات دقيق عبارات و شرح الفاظ و شرح نزول آيات به اندازه‏اى كه مقدور و ميسور بود پرداخته است.

از مهمترين ويژگى كتاب اين است كه مولف در مقدمه كتاب، مقدمه كتاب مجمع البيان طبرسى را ترجمه و ضميمه آن كرده كه براى رفع تهمت به شيعه نسبت به تحريف بسيار مفيد مى باشد.

ايشان علاوه بر مقدمه مجمع البيان مطالبى نيز توضيح و تشريح نموده است كه عبارتند از:
1- تأويل
2- مجمل و متشابه
3- محكم و مبين
4- نص و مجمل
5- ناسخ و منسوخ
6- فرق بين سوره‏هاى مكى و مدنى.

روش مفسر چنين است كه ابتداى سوره‏ها اطلاعات كلى درباره آنها ارائه مى‏دهد، مانند نام، مكى يا مدنى بودن و تعداد آيات. پس از آن، گروهى از آيات را برگزيده، ذيل عنوان تفسير الفاظ به بحث‏هاى لغوى، صرفى و نحوى و اقوال در آنها مى‏ پردازد. آنگاه ذيل عنوان تفسير معانى در تحليل و تبيين معانى آيات به طور فشرده، بحث مى‏كند.

ايشان در مسائل فقهى پس از مختصر بيانى به كتب فقهى ارجاع مى‏دهد. وى سعى نموده به برخى اسرار احكام نيز اشاره‏اى داشته باشد.

در استخراج معانى از روايات خاصه و عامه استفاده مى‏نمايد و در تقويت معناى آيه به اقوال قدماى از مفسرين مانند ابن عباس، مجاهد و سدى استشهاد مى‏ كند.
ايشان در مواردى به شان نزول آيات فضل سوره و ثواب قرائت آن نيز اشاره كرده است.

وضعيت كتاب‏
مؤلف پايان سوره بقره در جلد اول تفسير، تاريخ بازنويسى( دوباره نويسى) آن را 1343 ش/ 1384 ه ذكر كرده است. پاره‏اى توضيحات در آدرس آيات در پاورقى آمده است.
در پايان هر جلد به فهرست مطالب و سوره هاى آن جلد اشاره شده است.

منابع مقاله‏
1. متن و مقدمه كتاب.
2. دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى بهاء الدين خرمشاهى ج 1 ص 698.