محمد جواد مغنيه

شيخ محمد جواد مغنيه، از علماى اماميه، فقيه، مفسر و محقق در دوره معاصر به سال 1322 ق در روستاى «طيرديا» از جبل عامل لبنان چشم به جهان گشود.

در زادگاهش به فراگيرى علوم مقدماتى مشغول شد، سپس به نجف مسافرت كرد و به تكميل تحصيلات خود پرداخت و از محضر اساتيدى چون سيد حسين حمامى بهره برد.

آنگاه به جبل عامل برگشت و در زادگاهش اقامت گزيد، سپس به عنوان قاضى شرع در بيروت منصوب شد و بعد به عنوان مشاور دادگاه عالى شرع و سپس به عنوان معاون دادگاه برگزيده شد.

در طول مسئوليتش ماجرايى براى يكى از افراد صاحب نفوذ پيش آمد كه وى از مغينه خواست مطابق نظر او قضاوت كند تا در مقابل اين كار او را به عنوان رئيس اصلى دادگاه منصوب نمايد. شيخ مغنيه از آن سر باز زد و از اين گونه مسئوليتها كناره گرفت و به تحقيق و تأليف روى آورد.

مغنيه از كسانى بود كه شيعه و سنى را به وحدت كلمه و تقريب، فرا مى ‏خواند و مقالات فراوانى در مجله «رسالة الاسلام» در اين زمينه نوشت. او در سال 1400 ق در بيروت درگذشت و در نجف اشرف به خاك سپرده شد.

آثار مفسر
محمد جواد مغنيه آثارى در اعتقادات، تفسير و مباحث قرآنى، فقه، نهج البلاغه، امامت و تشيع دارند، از جمله آنها مى ‏توان به موارد ذيل اشاره داشت:
1- تفسير كاشف
2- تفسير المبين( تفسيرى مختصر در 1 جلد)
3- الفقه على المذاهب الخمسه
4- فقه الامام جعفر الصادق( ع)
5- الشيعه و الحاكمون
6- فى ظلال نهج البلاغة
7- معالم الفلسفه الاسلامية
8- الشيعة و التشيع
9- ارشاد القرآن
10- اسرائيليات القرآن
11- الله و العقل
12- النبوة العقل
13- امامة على( ع) و العقل
14- المهدى المنتظر(عج) و العقل
15- على و القرآن
16- مفاهيم انسانية فى كلمات الامام الصادق (ع)
17- فلسفه المبدأ و المعاد
18- التشيع و فضائل الامام على (ع).
عمده مخاطب ايشان در اين تأليفات نسل جديد مسلمان در كشورهاى اسلامى است.