محمد سبزوارى نجفى‏

مفسر تفسير «ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن» شيخ محمد فرزند حبيب الله سبزوارى نجفى( عزيزى) از مفسران معاصر قرآن مى ‏باشد.

وى به سال 1318 ق در روستاى فرومد واقع در بين سبزوار و شاهرود ديده به جهان گشود.

سبزوارى پس از آموختن مقدمات، در سنين جوانى به مشهد مقدس مهاجرت كرد و به تحصيل خود ادامه داد. و يكى از مقربين «آيت الله حاج سيد حسين طباطبائى قمى» از مراجع آن زمان، گرديد؛

وى همراه ايشان در سال 1354 ق به عتبات عاليات سفر و در كربلاى معلّى اقامت نمود و از محضر آن رادمرد به مدت چند سال استفاده نمود؛

پس از ارتحال آيت الله قمى به نجف اشرف رفت و از محضر آيت الله ميرزا عبد الهادى شيرازى و آيت الله سيد ابو القاسم خويى بهره‏ مند گرديد، و با عده ‏اى از فضلا به تدريس و مباحثه پرداخت.

وى در سال 1380 ق به ايران مراجعت و در قم سكونت اختيار كرد؛

مسجد «باب الجنة» كه در انتهاى خيابان( چهارمردان) انقلاب واقع است به همت ايشان احداث گرديد و در همان مكان به اقامت جماعت و ارشاد مردم همت گماشت.

تأليفات قرآنى‏
آثار قلمى وى منحصر به دو تفسير به نام هاى 1- الجديد فى تفسير القرآن در هفت جلد، 2- ارشاد الاذهان الى تفسير القرآن( تفسير مورد بحث) مى ‏باشد.
انگيزه ايشان از پرداختن به قرآن عشق و تعهدى بود كه نسبت به قرآن حس مى‏ نمود، در تدوين الجديد كه شروع آن در نجف و تكميل آن در قم بوده است و همچنين مختصر آن «الارشاد» از مشورت هاى مفسر گرانقدر مرحوم علامه طباطبايى صاحب تفسير وزين الميزان، بهره برده است.

وفات‏
وى در روز چهارشنبه 22 ذى الحجه 1409 ق به سن 91 سالگى در اثر كهولت سن در قم درگذشت و در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها مدفون گشت.