کتاب شناسی حجة التفاسير و بلاغ الاكسير
نام كامل تفسير،« حجة التفاسير و بلاغ الاكسير» يا« تفسير من لا يحضره المفسر و التفسير» با نام خلاصه حجة التفاسير در 10 مجلد به زبان فارسى از تفاسير قرن چهاردهم شيعه دوازده امامى محسوب مى گردد كه توسط سيد عبد الحجه مراغى تاليف شده است.
تفسيرى است تقريبا موجز شامل جميع آيات قرآن بوده و در نوع خود كم نظير مى باشد، مشتمل بر بسيارى از مباحث و به مثابه دايرة المعارف اسلامى و قرآنى است، روش بيانى و تحليلى با رويكرد تربيتى را پيش گرفته و به بيان عقايد ملل و نحل و فرق و مذاهب نظر دارد. از روايات كمتر استفاده مىكند و بحثهاى تاريخى و اعتقادى فراوان دارد.
در جلد نخستين اين كتاب، بحث مبسوط و جداگانه اى درباره تاريخ انسان و چگونگى آفرينش و تاريخ انبياء همراه با نقشه هاى جغرافيايى، و در جلد دوم تفصيل برخى وقايع و حوادث از ولادت عيسى( ع) تا ولادت پيامبر اكرم« صلى الله عليه و آله» و حوادث آستانه بعثت و تاريخ شهرهاى مكه و مدينه و وقايعى از سيره پيامبر( ص) و آثار آن مورد بحث قرار گرفته است.
هدف از طرح اين مباحث، به دست دادن فضاى كلى نزول قرآن و عواملى است كه منتهى به نزول آيات گرديده است. البته در اين مقدمه طولانى به برخى از مباحث علوم قرآنى و آنچه كه به شناخت قرآن مربوط مى گردد اشاره دارد. بحثهاى تطبيقى ميان كتاب انجيل، تورات و اوستا با قرآن دارد.
خود تفسير مجموعا هفت جلد از مجموعه كتاب را تشكيل مى دهد، زيرا جلد دهم نيز تعليقات و توضيحات تكميلى كتاب مى باشد.
مصادر تفسير
مفسر در تفسير خود از تفاسيرى مانند مجمع البيان، صافى، كاشفى، انوار التنزيل بيضاوى، روح البيان، ابو الفتوح رازى، تفسير كيوان و فخر رازى بهره گرفته است، و از كتابهايى مانند بحار الانوار، حق اليقين مرحوم مجلسى، كافى، جامع عباسى، الفهرست ابن نديم، اسباب النزول واحدى، انيس الاعلام فخر الاسلام و... مطالبى نقل مى نمايد. در لغت نيز از مفردات راغب اصفهانى و قاموس بهره مى برد.
روش تفسير
روش كلى وى در تفسير بر اين ترتيب است كه بعد از ذكر مقدمه اى كوتاه در اهميت سوره، فضل آن و فضل تلاوت آن، مكى، مدنى بودن، تعداد آيات، تعداد كلمات و حروف آن، به بخش تفسير مى پردازد تفسير را بعد از ذكر آيه يا آيات، با ترجمه فارسى آنها و توضيح درباره يكايك واژه ها، آغاز مى كند، در برخى موارد ايشان، اقدام به شرح و تفسير چند مرحله اى مى نمايد، ابتدا در بحثى اجمالى به بررسى معانى و شرح كلمات و عدد آنها مى پردازد، سپس توضيحى در مورد آيات در قالب مقدمه 1، 2، 3 و... و دوباره به سراغ كلمات و فرازها براى توضيح تكميلى مى رود.
در تفسير از نكات ادبى، ذكر اشعار و امثال فارسى و عربى، وجوه تفسيرى و اقوال مفسرين، قصص، حكايات و شواهدى از اخبار و تاريخ بهره مى برد.
ويژگى مهم اين تفسير بهره گيرى از معلومات عمومى درباره شناخت اديان و مقايسه آن با دين اسلام و نيز قرآن مى باشد، ويژه گى دوم، طرح مطالب تاريخى و نقل قصه ها و حكايت ها است كه مطالعه كتاب را جاذبه بخشيده و تفسير را خواندنى تر كرده است.
شأن نزول را بيشتر از اسباب النزول واحدى و مجمع البيان نقل مى كند. در آيات احكام به بسط احكام فقهى نمى پردازد، بلكه به ذكر اقوال و مذاهب، مقارنه بين آنها و ترجيح مذهب اماميه همراه با استدلال جزئى و ذكر اسرار مى پردازد. از اسرائيليات پرهيز مى نمايد. گاه در نقل اقوال به نقد آنان نيز مى پردازد، به خصوص در نقل از تورات و انجيل و تطبيق آن با قرآن، از نقد آنها غفلت نمى ورزد.
به طور معمول بعد از نقل اقوال مفسرين، لغويين و حكايت هاى تاريخى، به بيان ديدگاه خود پيرامون موضوع مى پردازد بدين جهت گاه به مطالب متفاوت و متفرق( هر آنچه به ذهن مفسر آمده است) در ارتباط با آيه و قرآن مى پردازد، از نقل مطالب علمى از تفسير جواهر طنطاوى تا روزنامه ها و مجلات و كتب ديگر، همه و همه در تفسير آمده اند.
مفسر در مقدمه كوتاه خود بيان مى دارد كه:
1- در نقل از تورات و انجيل، چاپ لندن سال 1947 م ملاك بوده است.
2- در شماره آيات، مطابق چاپ قرآن ركن الملكى عمل شده است.
3- در شماره كلمات و عدد حروف سور بخشى مطابق تفسير ابو الفتوح رازى و قسمتى مطابق تفسير تنوير المقباس بوده است.
و بيان مى دارد كه« ب» علامت اختصارى مفسر مىباشد و« ه» دلالت بر انتهى دارد.
نسخه شناسى
تاريخ تأليف اين تفسير از 1385 ه تا 1387 ه مى باشد. نخستين چاپ آن در سال 1386 ه، 1345 ش توسط چاپخانه حكمت در قم به قطع وزيرى، در 10 مجلد عرضه شده است.
فهرست تفصيلى مطالب در پايان هر جلد راهنماى محققان به مطالب اصلى و فرعى آن مى باشد.
1- مقدمه تفسير و ساير مجلدات آن
2- دانشنامه قرآن و قرآن پژوهى بهاء الدين خرمشاهى ج 1 ص 387 و ص 695
3- المفسرون حياتهم و منهجهم سيد محمد على ايازى ص 448
4- طبقات مفسران شيعه دكتر عقيقى بخشايشى ج 4 ص 370