آيا نمازگزارى و دعا در كنار قبور اوليا و صلحا و يا قبر پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) اشكال دارد؟
در پاسخ اين پرسش بايد گفت:
الف- آيه شريفه وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ ... دلالت بر رجحان دعا در كنار قبر پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) دارد، چون كلمه «جَاءُوكَ» هم شامل زمان حيات است و هم شامل زمان رحلت.
ب- فاطمه زهرا (سلام الله علیها) هر هفته- روز جمعه- كنار قبر حضرت حمزه حضور مى يافت و در آنجا نماز مى گزارد و گريه مى كرد.
حاكم نيشابورى گويد: راويان اين حديث همگى ثقه هستند1 .
ج- سيره مسلمين بر اين بوده است.
* ابن خلكان مى گويد: سيده نفيسه، دختر حسن بن زيد بن الحسن بن على (علیه السلام) در محلهاى به نام «دربالسباع» به خاك سپرده شده و قبر او- در مصر معروف به استجابت دعا است و بسيار هم مجرب است2 .
* شافعى نيز مكرّر به زيارت قبر ابو حنيفه مىرفت و دو ركعت نماز مى گزارد3.
* زهرى هم درباره دعا كنار قبر معروف كرخى مطالبى را نقل كرده است4 .
* جزرى نيز راجع به قبر شافعى چيزهايى را نقل مى كند5 .
- 1. مستدرك حاكم، ج 1، ص 377.
- 2. وفيات الاعيان، ج 5، ص 424
- 3. تاريخ بغداد، ج 1، ص 123
- 4. سير اعلام النبلاء، ج 9، ص 343.
- 5. الجواهر المضيئه، ج 1، ص 461.
منبع: پاسخ به شبهات(1)، ص: 22