آیه56 سوره مائده

وَ مَن يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَاللَّهِ هُمُ الْغَلِبُونَ‏

و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد با ايمان را بپذيرند ( پيروزند زيرا ) حزب و جمعيت خدا پيروز مى‏باشد

اين آيه تكميلى براى مضمون آيه قبل یعنی آیه55سوره مائده است و هدف آنرا تاكيد و تعقيب مى‏ كند ، و به مسلمانان اعلام مى ‏دارد كه : كسانى كه ولايت و سرپرستى و رهبرى خدا و پيامبر (صلى ‏الله ‏عليه‏ وآله ‏وسلّم‏) و افراد با ايمانى را كه در آيه قبل به آنها اشاره شد(حضرت علی وسایر ائمه معصومین علیهم السلام) بپذيرند پيروز خواهند شد. ، زيرا آنها در حزب خدا خواهند بود و حزب خدا پيروز است . در اين آيه قرينه ديگرى بر معنى ولايت كه در آيه 55 سوره مائده نیز به آن اشاره شد يعنى سرپرستى و رهبرى و تصرف ديده مى ‏شود ، زيرا تعبير به حزب الله و غلبه آن مربوط به حكومت اسلامى است ، نه يك دوستى ساده و عادى و اين خود مى‏ رساند كه ولايت در آيه به معنى سرپرستى و حكومت و زمامدارى اسلام و مسلمين است ، زيرا در معنى حزب يك نوع تشكل و هم بستگى و اجتماع براى تامين اهداف مشترك افتاده است .

بايد توجه داشت كه مراد از الذين آمنوا در اين آيه ، همه افراد با ايمان نيستند بلكه كسى است كه در آيه55 با اوصاف معينى معرفی شد . (حضرت علی وسایر ائمه معصومین علیهم السلام)

آيا منظور از پيروزى حزب الله كه در اين آيه به آن اشاره شده ،تنها پيروزى معنوى است يا هر گونه پيروزى مادى و معنوى را شامل مى ‏شود ؟ شك نيست كه اطلاق آيه دليل بر پيروزى مطلق آنها در تمام جبهه‏ ها است و براستى اگر جمعيتى جزء حزب الله باشند يعنى ايمان محكم و تقوا و عمل صالح و اتحاد و همبستگى كامل و آگاهى و آمادگى كافى داشته باشند بدون ترديد در تمام زمينه‏ ها پيروز خواهند بود ، و اگر مى‏ بينيم مسلمانان امروز به چنان پيروزى دست نيافته اند ، دليل آن روشن است ، زيرا شرايط عضويت در حزب الله كه در بالا اشاره شد در بسيارى از آنها ديده نمى‏شود ، و به همين دليل قدرتها و نيروهائى را كه براى عقب نشاندن دشمن و حل مشكلات اجتماعى بايد مصرف كنند غالبا براى تضعيف يكديگر بكار مى ‏برند .

اوصاف حزب اللّه در سوره‏ى مجادله آيه 22 چنين بيان شده است:

1- به مبدأ و معادايمان دارند.

2-با دشمن خدا، دوستى نمى‏ كنند.