ابو حمزه ثابت بن دينار ثمالى ازدى كوفى‏

در نامگذارى ايشان به ثمالى، نظرات مختلفى بيان شده است.
بيشتر به ابو حمزه مشهور است، و آن نام فرزند بزرگ اوست، كه به همراه دو برادرش نوح و منصور در نهضت زيد بن على عليه السلام، شهيد شدند.

احمد بن حنبل، جوزجانى، نسائى، ابن ابى حاتم، ابن عدى، ذهبى، ابن حجر و برخى ديگر از محدثين اهل سنت در كتب رجال و شرح حال، او را به ابن ابى صفية لقب داده‏ اند.

شخصيت ابو حمزه‏
ايشان از فقها، زهّاد و مشايخ كوفه محسوب مى ‏شد، جزو اصحاب خاص ائمه اهل بيت عليهم السلام در زمان خود بوده است.

امام صادق عليه السلام درباره ابو حمزه فرموده‏ اند: او در زمان خودش مانند سلمان در زمان خود بود.

و نيز فرموده‏ اند: وقتى او را مى‏ بينم مشعوف مى‏ شوم.

امام رضا عليه السلام فرموده ‏اند: ابو حمزه در زمان خود مانند لقمان در زمان خودش بود.

در مناظره با مخالفين و احتجاج بر آنها مورد اعتماد ائمه عليه السلام بوده است، و او را در تعليم اسرار و علوم و وصاياى خود بر ديگر اصحاب مقدم داشته‏ اند. بدين جهت مورد وثوق و اعتماد علماء شيعه در روايت حديث قرار گرفته است.

شيخ صدوق، كشى، ابن نديم، نجاشى، شيخ طوسى، ابن داود حلّى، علامه حلّى و ديگر بزرگان شيعه ايشان را توثيق و تعديل كرده‏ اند.

سيد حسن صدر در تأسيس الشيعه مى‏ فرمايد: نزد ائمه عليهم السلام بزرگ و محترم بوده، از آنان روايات بسيار شنيده و جزو ياران خاص آن بزرگواران محسوب مى‏ گرديد. در عصر خويش شيخ شيعه در كوفه بوده و به نظرات و اقوال او گوش فرا مى ‏دادند.

امّا اهل سنت ايشان را توثيق ننموده، احاديث او را موهن و ضعيف مى ‏شمردند و او را به غلو در تشيع و رافضى بودن متهم مى‏ كنند. با اين حال برخى اهل سنت مانند: ابن كثير، ترمذى، ابن ماجه، خطيب بغدادى و... از او روايت نقل كرده و به آنها استناد مى‏ كنند.

در تفسير نيز ثعلبى، طبرى، ابن كثير، قرطبى، سيوطى، ابو حيان، حاكم نيشابورى، ابو الفرج اصفهانى، ابن اسحاق و عده ‏اى ديگر از او نقل نموده ‏اند.

ولادت و وفات‏
در تاريخ ولادت ابو حمزه هيچ منبعى، سال مشخصى را ذكر نكرده، اما با توجه به اينكه بنا بر شواهد گوناگون وفات ايشان در سال 148 تا 150 ه. ق صورت گرفته باشد، و مجموع امامت، امام زين العابدين عليه السلام، امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام را درك كرده است، مى ‏توان حدس زد، ولادت او بين سال 30 تا 40 هجرى قمرى بوده است.

مؤلفات ابو حمزة
1- كتاب النوادر
2- كتاب الزهد
3-  كتاب
4-  رساله حقوق
5- تفسير قرآن از ميان كتب ايشان، فقط رساله حقوق امام سجاد( ع) باقى مانده است.