بنا به اعتقاد شيعه، ظهور امام دوازدهم آنها از هند خواهد بود، در حالي كه انتخاب هند براي مكان ظهور مناسبتي ندارد؟!

از آنجا كه تاريخ و زمان ظهور حضرت حجت امام زمان (عج الله تعالي فرجه الشريف) از مسايلي است كه در آينده رخ خواهد داد، طبيعتاً تعيين هر يك از اين مسايل، پيشگويي و اخبار از آينده محسوب مي‏ گردد و شايد يگانه راه معرفت آن نيز مراجعه به اخبار و احاديث اهل بيت عصمت و طهارت باشد. احاديث و اخبار، نه تنها تاريخ ظهور آن حضرت را تعيين نكرده، بلكه وقّاتون (يعني تعيين كنندگان وقت آن را) هم تخطئه و تكذيب كرده و اصولًا تعيين زمان ظهور را امر مكروهي شمرده است1. اما در زمينة مكان ظهور احاديث بسيار زيادي به ما رسيده كه مضمون همة آنها، ظهور حضرت از مكه مكرمه و به طور خاص بين ركن و مقام است. در اين جا تنها به ذكر نمونه ‏هايي از اين احاديث بسنده مي‏ كنيم:
1- امام باقر (عليه السّلام) فرمود: چون حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مكه قيام كند و آهنگ كوفه كند، منادي فرياد كشد كه كسي خوردني و آشاميدني همراه خود برندارد و سنگ حضرت موسي كه يك بار شتر وزن دارد، با آن حضرت است، در هر منزلي كه فرود آيند، چشمه آبي از آن بجوشد كه گرسنه را سير و تشنه را سيراب كند2.
2- از حذيفه نقل شده كه پيامبر (صلي الله عليه وآله) فرمود: اگر از دنيا جز يك روز باقي نماند، در آن روز خداوند مردي از اولاد مرا بر مي‏انگيزد كه هم اسم و هم خلق من بوده و مردم بين ركن و مقام با او بيعت مي ‏كنند3.
3- همچنين حذيفه در ضمن حديثي طولاني از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله) نقل كرده كه فرمود: بعد از خروج سفياني و اعمال فجوري كه مرتكب مي‏شود، منادي از آسمان ندا مي ‏دهد كه خداوند زمان جباران و ستمكاران را به سر آورده و صاحب امر شما در اين هنگام بهترين امت محمد (صلي الله عليه وآله)، يعني حضرت مهدي (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، پس در مكه به او ملحق شويد4.
4- امام باقر (عليه السّلام) فرمود: گويي قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را در روز عاشورايي كه روز شنبه است، مي‏ بينم در حالي كه بين ركن و مقام ايستاده است و جبرئيل در كنار او ندا مي ‏دهد: بيعت از آن خداست، پس زمين را پر از عدل و داد مي‏ كند5.
5- از امام سجاد (عليه السّلام) در ضمن حديثي طولاني نقل شده است: «... لم يخرج الي مكه و الناس يجتمعون بها ...؛ حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به سوي مكه رفته و مردم هم با او همراه مي ‏شوند6.
6- از امام محمد باقر (عليه السّلام) نقل شده كه فرمود: با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در مكه بر كتاب خدا و سنت رسول خدا (صلي الله عليه وآله) بيعت مي‏ شود7.
پس از اين روايات و ساير مباحث و گزارشات تاريخي استفاده مي‏ شود كه امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از مكه ظهور خواهد كرد و هيچ گزارشي مبني بر ظهور آن حضرت از هند در تواريخ معتبر و احاديث صحيح وارد نشده است. و در اعتقادات شيعيان هم ملاك فرمايش و احاديث وارده از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار (علیه السلام) مي‏باشد و اعتقاد شيعيان بر اين پايه استوار است. از اينرو شيعه هيچ اعتقادي مبني بر اينكه امام زمان از هند ظهور خواهد كرد ندارد و اعتقاد شيعيان در مورد ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همان مكان موجود در روايات (مكه) مي ‏باشد.

  • 1. اصول كافي، ج 2 ص 4 الي 190.
  • 2. همان كتاب، ج 1، ص 336.
  • 3. بحار الانوار، ج 52- 290 و عقد الدرر باب 2، حديث 41، (به نقل از المهدي الموعود المنتظر عند علماء السنه و الشيعه)، ص 17.
  • 4. عقدالدرر، باب 2، حديث 42، (به نقل از المهدي الموعود المنتظر .... ص 17.
  • 5. بحار الانوار، مجلسي، محمد باقر، ج 52، ص 290.
  • 6. بحار الانوار، مجلسي، محمد باقر، ج 52، ص 306.
  • 7. بحار الانوار، مجلسي، محمد باقر، ج 52، ص 308.
منابع: 

منبع: پاسخ به شبهات(1)، ص: 70