سيد نعمت‏الله جزايرى‏

« سيد نعمت‏الله جزايرى» معروف به سيد جزايرى، فرزند سيد عبدالله كه نسبش به دوازده واسطه به عبدالله بن امام موسى بن جعفر( ع) مى‏رسد، يكى از اعلام بزرگ شيعه در اواخر قرن يازدهم و اوايل قرن دوازدهم هجرى است.

وى در سال( 1050 ق) در قريه صباغيه از قراء جزاير متولد شد. وى در جزائر( جنوب) و فارس، مقدمات و قسمتى از سطوح فقهى را به پايان برد. سپس در دارالعلم اصفهان سالها از حضور اساتيد مختلف همچون محقق خوانسارى، محقق سبزوارى، حاج ميرزا رفيعا، علامه فيض و مخصوصاً علامه مجلسى بهره ‏مند بود.

سيد جزائرى در فقه و حديث و روايات و تفسير و ساير علوم متداوله مهارت داشت. اكثر اصحاب تراجم علما، وى و خاندان و نياكان و نوادگان او را در رديف اعلام بزرگ شيعه ذكر كرده ‏اند. قسمت زيادى از سنوات عمر او در اصفهان گذشت و خيلى با مرحوم علامه مجلسى مأنوس بود و در اكثر اوقات شبانه ‏روز در محضر علامه همكارى صميمانه ‏اى داشت. سيد در سنواتى كه علامه مشغول تدوين و تأليف بحار الانوار بود بهترين همدم و مددكار استاد بود. محدث قمى ضمن شرح مفصلى از حالات و مقامات او مى ‏نويسد:« او در شب جمعه بيست‏ وسوم شوال سال 1112 در قريه جايدر( جزائر) وفات نمود.

آثار:
1- الانوار النعمانيه فى بيان معرفة النشأة الانسانية.
2- انيس الفريد فى شرح التوحيد.
3- تحفة الاسرار فى الجمع بين الاخبار.
4- الجواهر الغوالى فى شرح عوالى اللئالى.
5- رياض الابرار فى مناقب الائمة الاطهار.
6- زهر الربيع.
7- الغاية القصوى.
8- عقود المرجان فى تفسير القرآن.
9- مشكلات المسائل.
10- منبع الحياة فى اعتبار قول المجتهدين من الاموات.
11- نوادر الاخبار.
12- النور المبين فى قصص الانبياء و المرسلين.
13- هدية المبين و تحفة الراغبين.

*موسسه فرهنگى ضحى‏
درباره تهيه نشده است.