غدیر در کلام معصومین(علیهم السلام)

رسول مکرم اسلام (صلی الله علیه و آله):

روز غدیرخم برترین عیدهای امت من است و آن روزی است که خداوند بزرگ دستور داد، آن روز برادرم علی ابن ابی طالب را به عنوان پرچمدار امتم منصوب کنم، تا بعد از من مردم توسط او هدایت شوند، و آن روزی است که خداوند در آن روز دین را تکمیل و نعمت را بر امت من تمام کرد و اسلام را به عنوان دین برای آنان پسندید.

(امالی صدوق – ص 125 – ح 8)

 

امام جعفر صادق (علیه السلام)

روز غدیرخم عید بزرگ خداست، خدا پیامبری مبعوث نکرده، مگر اینکه این روز را عید گرفته و عظمت آن را شناخته و نام این روز در آسمان، روز عهد و پیمان در زمین، روز پیمان محکم و حضور همگانی است.

وسائل الشیعه – 5 -224- ح1

 

امام کاظم (علیه السلام):

ولایت علی در کتابهای همه پیامبران ثبت شده است و هیچ پیامبری مبعوث نشده، مگر با میثاق نبوت محمد(صلی الله علیه و آله) و امامت علی (علیه السلام)

(سفینه البحار 2 – 691)

 

حضرت زهرا(سلام الله علیها)

خداوند پس از غدیر خم برای هیچ کس عذری نگذاشته است.

(مسائل الامامه – ص 38)

 

امام حسین (علیه السلام)

خداوند متعال، پیامبرش را به همه آداب تربیت کرد، وقتی که آن حضرت آن آداب را در روح و روان خود استوار ساخت، خداوند امر رهبری را به او واگذار نمود و خطاب فرمود: آنچه را پیامبر برای شما آورد بگیرید، و از آنچه شما را نهی کرد دوری نمایید. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نیز علی (علیه السلام) را به همه این آداب پرورش داد، وقتی که علی (علیه السلام) را در روح و روان خود استوار و محکم ساخت، مسئولیت امامت را به او واگذار کرد و در روز غدیر فرمود هرکه من مولی و رهبر اویم، پس علی مولی و رهبر اوست.

(موسوعه الامام علی ابن ابی طالب(علیه السلام) ج 2 – 232 و 233)

 

امام حسن مجتبی(علیه السلام)

مسلمانان پیامبر (صلی الله علی و آله) را دیدند و از او شنیدند آن هنگام را که دست پدرم را در روز غدیر خم گرفت و خطاب به آنها فرمود: کسی که من مولی و رهبر او هستم، پس علی مولی و رهبر اوست