واقعه غدیرو اهمیت آن قسمت اول

قال النبي الأكرم صلى الله عليه وآله: من كنت مولاه فهذا علي مولاه
سرتاسر حيات طيبه رسول اكرم(ص) و لحظه به لحظه آن در نزد مسلمانان دارای اهميتي بس شگرف و والاست؛ چراكه نه تنها كلام رسول اكرم به نص صريح آيات قرآن، عاری از هرگونه هوا و هوس و متصل به سرچشمه وحى است، بلكه عمل و فعل آن بزرگوار نيز بر تك تك مسلمانان حجت است و صراط مستقيم را به عالميان مي نماياند. اما در اين ميان، مقاطعي خاص از زندگي آن بزرگوار، به جهات گوناگون از اهميتي ويژه برخوردار مي باشد كه يكي از بارزترين آنها، واقعه غديرخم است. واقعه غدير از ابعاد مختلف و از جهات متفاوت، دارای درخشندگي و تلألؤ خاصي در تاريخ اسلام است. از لحاظ سند، اطمينان از اصل وقوع، كثرت راويان و اعتماد بزرگان و علمای مسلمين نسبت به رويداد غدير، كمتر مقطعي تاريخي را مي توان در جهان اسلام يافت كه قوت و استحكامی نظير اين رويداد مهم داشته باشد.
هنگامي كه به راويان حديث غدير مي نگريم، در مرتبه نخست نام اهل بيت گرامي رسول خدا (ص ) يعني امام علي(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع) ديده مي شود و در مرتبه بعدي نام حدود 110 تن از صحابه پيامبراسلام به چشم مي خورد كه در اين ميان، نام افرادي شاخص از ميان صحابه همچون : 1ـ ابوبكر بن ابي قحافه 2 ـ عمر بن الخطاب 3ـ عثمان بن عفان 4 ـ عايشه بنت ابي بكر 5ـ سلمان فارسى 6 ـ ابوذر غفارى 7ـ عمار ياسر 8- زبير بن عوام 9ـ عباس بن عبدالمطلب 10- ام سلمه 11- زيد بن ارقم 12- جابربن عبدالله انصارى 13ـ ابوهريره 14ـ عبدالله بن عمر بن الخطاب و . . . توجه آدمي را به خود جلب مي كند كه تمامي آنان در محل غدير حاضر بوده اند و حديث غدير را بدون واسطه نقل نموده اند. سپس در ميان تابعين (5 حديث غدير از 83 تن از تابعين نقل شده است كه از جمله آنان مي توان به : 1ـ اصبغ بن نباته 2- سالم بن عبدالله بن عمر بن الخطاب 3ـ سعيد بن جبير 4 ـ سليم بن قيس 5- عمر بن عبدالعزيز(خليفه اموي) و . . . اشاره نمود.
پس از تابعين، در ميان علمای اهل تسنن از قرن دوم تا قرن سيزدهم، 360 تن، حديث غدير را در آثار خويش نقل نموده اند كه 3 تن از صاحبان صحاح سته ( صحاح ششگانه) و دو تن از پيشوايان فقهی اهل تسنن نيز در شمار اين بزرگان جای دارند
در بين محدثين و علمای شيعه نيز افراد فراواني حديث غدير را در كتب مختلف، روايت نموده اند، كه تعداد دقيق آنان مشخص نيست. از اين انديشمندان مي توان به : 1ـ شيخ كليني 2- شيخ صدوق 3ـ شيخ مفيد 4 ـ سيدمرتضي و . . . اشاره نمود.
بنا بر آنچه که ذکر گرديد، در ميان بزرگان و محدثين اهل سنت و به دنبال دقت آنان بر روی راويان و طرق متفاوت نقل حديث غدير، انديشمندان بسياری، حديث غدير را حديثي حسن و عده كثيری روايت غدير را روايتي صحيح دانسته اند و حتي در نزد عده ای از بزرگترين صاحبنظران اهل تسنن، با توجه به شمار فراوان راويان و طرق متعدد نقل حديث، كه روايت غدير دارد، آنرا حديثي متواتر ذكر نموده اند . علما، بزرگان و محدثين شيعه نيز بالاتفاق، غدير را حديثي متواتر مي دانند.
براين اساس و بر طبق آنچه كه گذشت، به خوبي آشكار مي گردد يكي از مهمترين وقايع تاريخ پرفراز و نشيب اسلام كه در بين عامه مسلمانان، واقعه ای مسلم، پذيرفته شده و قطعي تلقي مي گردد، واقعه غديرخم است.
از منظری ديگر، آنچه كه بر گونه غدير، رنگ جاودانگي مي زند؛ و اهميت اين واقعه را مضاعف مي گرداند، نزول 2 آيه از قرآن كريم، يكي آيه 67 سوره مائده و ديگري آيه 3 سورة مائده، در ارتباط با اين رويداد بزرگ است كه برطبق نظر مفسران نام آور شيعه و سني، شأن نزول اين آيات، مربوط به واقعه غديرخم مي باشد. هنگامي كه كمي بيشتر در مقايسه مفاد اين آيات و لحن آنان با ساير آيات قرآن كريم مي انديشيم، در مي يابيم اگر نگوئيم چنين آهنگ كلامي در ميان ساير آيات بي نظير است، لااقل كمتر آيه اي را مي توان يافت كه مضامين و لحنی شبيه به اين دو آيه داشته باشد. طبيعي است هر مسلمان هنگامي كه در تلاوت قرآن بدين دو آيه مي رسد، شگفت زده از خويش بپرسد اين چه امر خطيري است كه عدم ابلاغ آن توسط پيامبر اکرم (ص )، زحمات 23 ساله آن حضرت را تباه مي گرداند و در اين صورت نبي اكرم هرگز رسالت خويش را به مردم نرسانده و وظيفه پيامبری را بجای نياورده است و خداوند متعال به پيامبر خويش وعده داده است كه او را در زمينه ابلاغ اين پيام مهم، حافظ و نگهدار باشد و در مقابل، ابلاغ به امت و پيروی مردم از آن، سبب كامل شدن دين و تمام شدن نعمت و رضايت پـروردگار مي گردد؟ پس ديگـر جای هيچ ترديدی باقـی نمی ماند؛ روزي كه ظـرف نزول و ابلاغ اين امر مهم و خطير است، و بدين واسطه روز اكمال دين و رضايت پروردگار محسوب مي گردد، دارای اهميت بسزايي در ميان مسلمين خواهد بود.