چرا شيعيان نام فرزندان خود را «عبد العلي، عبد الحسين و ...» مي‏ گذارند؟

توضيح سؤال:
مگر شيعيان بنده ي خدا نيستند؟ پس چرا اسم فرزندان خود را عبدالحسين و ... مي گذارند؟
پاسخ:
در مورد نامگذاري مردمان به عبد الحسين و ... بايد گفت كه وهّابيّت به علت تفسير اشتباه كلمه عبادت حكم به حرمت چنين نامگذاري كرده اند.
اما در واقع عبادت دو معني دارد:
پرستش: كه جز براي خداوند صلاحيت ندارد.
اطاعت: كه مقصود از عبد الحسين و عبد النبي و ... همين معني است.
در قرآن كريم آمده است:
وأنكحوا الأيامي منكم والصالحين من عبادكم وإمائكم1.
بي همسران خود را و غلامان و كنيزان درستكارتان را همسر دهيد.
خداوند متعال در اين آيه كلمه عبد را در مورد بندگان به كار برده است و علت آن اين است كه اين بنده بايد از مولايش اطاعت كند. يعني همان معناي دوم؛ بنا بر اين اگر كسي خود را عبد النبي يا عبد الحسين و ... بنامد و مقصودش اطاعت از رسول گرامي اسلام و اهل بيت او عليهم السلام باشد، عمل وي مخالف دستورات دين نخواهد بود.
در اين زمينه علماي اهل سنت نيز فتوا به حليت داده اند. از آن جمله مي توان به فتاواي زير اشاره نمود
- وكذا عبد الكعبة أو الدار أو علي أو الحسن لإيهام التشريك ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له صلى الله عليه وسلم2
در صورتي نامگذاري به عبدالكعبه يا عبدالدار يا عبدالعلي يا عبدالحسن يا عبدالنبي، حرام است كه موجب توهم شرك باشد؛ اما نظر درست آن است كه اين چنين نامگذاري جايز مي باشد، به ويژه اگر هدف از اين نامگذاري انتساب صاحب نام به افراد ياد شده باشد.
2- قوله وكذا عبد النبي أي وكذا يحرم التسمية بعبد النبي أي لإيهام التشريك أي أن النبي شريك الله في كونه له عبيد وما ذكر من التحريم هو معتمد ابن حجر
أما معتمد الرملي فالجواز وعبارته ومثله عبد النبي على ما قاله الأكثرون والأوجه جوازه لا سيما عند إرادة النسبة له صلى الله عليه وسلم‏

إعانة الطالبين للدمياطي ج 2 ص 337 ط دار الفكر بيروت.
وي كه گفته است"عبد النبي" مقصود وي آن است كه حرام است نامگذاري به عبد النبي. زيرا توهم شرك دارد؛ يعني پيغمبر شريك خداست در اينكه مردم عبادت وي را مي كنند. و حرام بودن اين نامگذاري نظر ابن حجر است. اما نظر رملي جواز است.‏
عبارت وي چنين است كه:
و مانند اينهاست عبدالنبي طبق نظر اكثر و نظر درست جواز است، مخصوصا اگر مقصود نسبت دادن خود به رسول خدا باشد. شبيه همين مطلب در كتاب حواشي الشرواني ج 9 ص 373 ط دار الفكر بيروت و حاشية الجمل على شرح المنهج لسليمان الجمل ج 5 ص 266 ط دار الفكر بيروت و ... نيز آمده است.
مشاهير اهل سنت كه نامشان عبدالنبي و مانند آن بوده است:
1- الشيخ عبد النبي المغربي المالكي الشيخ الإمام العلامة الحجة القدوة الفهامة مفتي السادة المالكية بدمشق3
2- عبدالمطلب بن ربيعة ابن الحارث بن عبد المطلب بن هاشم الهاشمي له صحبة ... وقال شباب توفي عبد المطلب في دولة يزيد وقال الطبراني توفي سنة إحدى وستين قلت له بدمشق دار كبيرة والله أعلم4
3- القاضي عبد النبي الأحمد نجري من رجال المائة الثانية عشرة صاحب جامع العلوم الملقب بدستور العلماء5
4- الشيخ عبد النبي بن جماعة6
5- عبد قيس بن لأي بن عصيم من الصحابة الذين شهدوا أحدا7
6- عبدالنبي الخليلي أروي ثبته عن الوجيه السكري عن الشيخ سعيد الحلبي عن شاكر العقاد عن التركماني عن العلاء الحصكفي عنه وهو عبد النبي بن عبد القادر الأزهري الخليلي الحنفي يروي عن الشيخ محمد ابن عبد الله التمرتاشي الغزي وغيره8
7- الإمام العارف صفي الدين أحمد بن محمد بن يونس المدعو عبد النبي القشاشي المقدسي الأصل المدني الدار المتوفي بها سنة 1071 يروي عن والده وكان من أكابر عصره المتوفي سنة 10447
8- العلامة المففنن الصالح الشيخ عبد النبي الصدر شيدا10
9- عبدالنبي بن محمد بن عبد النبي المغربي ثم الدمشقي المالكي11
10- فخرالزمان عبد النبي ابن خلف القزويني12
11- محمد عبدالرسول الهندي13
12- عبدالمطلب بن الفضل بن عبد المطلب الهاشمي الحلبي12
13- عبدالمطلب بن عبد القاهر بن محمد الماكسيني زين العابدين الشافعي15
14- عبدقيس النكري البصري من الرواة من ابن سيرين16
15- محمد ابن عبد الرسول المدنى عالم مكة17
اين تنها جزيي از مشاهير اهل سنت در گذشته است كه در نام ايشان كلمه عبد به عنوان بنده غير خدا به كار رفته است.
در عصر حاضر نيز در عده زيادي از ايشان چنين نامهايي را براي خود بر مي گزينند:
از آن جمله مي توان به عبدالرسول سياف از وهابيان معاصر افغانستان و رهبر حزب حركت انقلاب اسلامي افغانستان و عضو طالبان نام برد.
در قديم كه برده دارى رايج بوده فرد خريدارى شده بنده ى فرد مى شده و اين روال در زمان پيامبر هم رايج بوده و با اين حال كه مى گفتند فردى بنده ى فلانى است به اين معنا نبوده كه خداى آن فرد فلانى است.
پس اين گونه اسماء مانند عبدالعلى به این معنا نيست كه على خداى او باشد.                     

  • 1. سوره نور، آيه 32.
  • 2. نهاية المحتاج للشافعي الصغير، ج 8 ، ص 148 ، ط دار الفكر، بيروت 1404.
  • 3. شذرات الذهب ج 8/ ص 83 ط دار ابن كثير بدمشق 1406 و ج 8/ ص 126، الأسرار المرفوعة في الأخبار الموضوعة ج 1/ ص 112 و تاريخ البصروي ج 1/ ص 108.
  • 4. سير أعلام النبلاء ج 3 ص 112
  • 5. قواعد الفقه لمحمد عميم البركتي ج 1 ص 148 دار النشر الصدف كراشي 1407
  • 6. شذرات الذهب ج 8 ص 181
  • 7. a. b. الأصابة ج 4 ص 380
  • 8. فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات ج 2 ص 754
  • 10. النور السافر، ج 1،ص 339
  • 11. الضوء اللامع،ج 5 ، ص 90
  • 12. a. b. إيضاح المكنون في الذيل على كشف الظنون، ج 3 ، ص 5
  • 13. فهرس الفهارس والأثبات ومعجم المعاجم والمسلسلات، ج 2 ، ص 84
  • 15. الدرر الكامنة في أعيان المئة الثامنة ج 3 ص 218
  • 16. التاريخ الكبير ج 2 ص 255
  • 17. البدر الطالع ج 1 ص 289
منابع: 

منبع: پاسخ به شبهات(1)، ص: 6