کتاب شناسی تفسير صفى‏ (تفسیر قرآن صفی علی شاه)

« تفسير صفى»، به نظم فارسى، اثر طبع حاج ميرزا حسن اصفهانى، متخلص به صفى و ملقب به صفى‏ على ‏شاه است. وى، بى ‏شك از بزرگ‏ترين عرفاى اواخر قرن سيزدهم و اوايل قرن چهاردهم هجرى قمرى است كه علاوه بر مقامات معنوى، به معلومات ظاهرى نيز آراسته و داراى طبعى شيوا و قلمى توانا بوده و از خود آثارى گران‏بها به جاى گذارده است كه يكى از آنها همين تفسير منظوم است كه با تأويلات عارفانه به رشته نظم كشيده شده و از شاهكارهاى عظيم دوره اخير به شمار مى ‏رود.( عرفان الحق، صفى، 3).

مؤلف، تاريخ آغاز و پايان كتاب را 1306 و 1308 بيان كرده است:
          چون هزار و سى‏صد از هجرت گذشت            در ششم سال ابتدا اين نامه گشت‏

          در هزار و سى‏صد و هشت اين چنين              گشت ختم از عون رب العالمين‏

ساختار
شيوه مؤلف، از آغاز تا پايان چنين است كه نخست، چند آيه را ذكر مى ‏كند، سپس آنها را به نثر ترجمه مى ‏نمايد و در آخر، شرح و تفسير آنها را به ‏صورت منظوم، در بحر رمل مسدس مقصور( وزن مثنوى مولوى) بيان مى‏ كند.

اين تفسير، مشتمل بر حدود 60000 بيت است.

گزارش محتوا
مؤلف، كتاب خود را چنين آغاز مى‏ كند:
          از پى تفسير قرآن مجيد                 باشد از حق عمر و توفيقم اميد

          تا به شكر آنكه دادم نطق و كام         معنى قرآن به نظم آرم تمام‏

          ابتدا از نام خويش اندر كتاب            با رسول رحمت آمد در خطاب‏

          باب گنج علم خود ذات قديم             كرد بسم الله رحمن الرحيم‏

(همان، 14- 13).

اين تفسير، به لحاظ آنكه يگانه تفسير منظوم فارسى شيعى است، از اهميت فوق العاده‏اى برخوردارست؛ علاوه بر اين، مشحون از تأويلات صوفيانه ‏اى است كه مؤلف تلاش نموده آنها را با احاديث و اسناد و مدارك، مستند و مبرهن سازد؛ به ‏عنوان نمونه، در تأويل عرفانى آيه شريفه «الله نور السماوات و الارض... فى بيوت اذن الله ان ترفع و يذكر فيها اسمه يسبح له فيها بالغدو و الاصال»(نور، 35- 36) گويد:
         

          در بيوتى باشد آن مشكات نور           كه خداشان داده رخصت بر حضور

          كه شود آوازها در آن بلند                ياد كرده در وى اسم ارجمند

          مى‏ نمايد اندر آن تسبيح حق             صبح و شام از حسن عهد ماسبق‏

          خواند اين آيت مگر خير الانام           گفت مردى اين سرا باشد كدام‏

           گفت باشد خانه پيغمبران                گفت ابا بكر صديق اندر زمان‏

          اين سراى حيدر است و فاطمه            يافت آيت را نكو او ترجمه‏

مؤلف، به مباحث علوم قرآن نيز توجه داشته است؛ به ‏عنوان نمونه:

          توبه و انفال آمد در خبر                 كه بود يك سوره در اصل نظر

          زآن در اين سوره نيامد بسمله          تا نباشد در ميانشان فاصله‏

          در مدينه يافت اين هر دو نزول       جز دو آيت كوست مكى بر رسول‏

وى، به علل و اسباب برخى از احكام شرعى نيز پرداخته، مانند اينكه در علت قصر نماز در ذيل آيه 101 سوره نساء مى‏فرمايد:

          چون سفر كرديد بر روى زمين              بر شما نبود گناهى پس يقين‏

          گر نماز خويش را سازيد قصر              چار را بر ركعتين اعنى به حصر

          گر كه ترسيد از فساد مشركان                 با شما چون دشمنند ايشان عيان‏

          كز چه در اسلام گشت اين حكم عام          زآنكه نبود خوفى اندر هر مقام‏

          گفت اين صدقه است از حق بر عباد         شكر بايد كرد زين فضل زياد

در مورد لزوم وجود ولى در هر زمان، در ذيل آيه 69 سوره نساء مى ‏فرمايد:

         از شهيدان شد اشارت بر حسين         هر نبى و هر ولى را نور عين‏

         صالحان اولاد او تا قائمند                بر وجوب لطف از حق دائمند

         دور قائم دائم است از رب دين          تا قيامت زاوليا و راشدين‏

        هر زمانى را ولى‏اى لازم است          وين ولايت در مدار قائم است‏

        مهدى هادى است قائم در طريق        رهروان را در روش نيكو رفيق‏

        اشتعال آن اتصال است از ولى          هم‏چنين تا اصل آن ذات العلى‏

        دور مهدى اين بود بر اتصال            گر شناسى دور او را در مجال‏

        دور يك دور است نزد اهل دل          و آن بود دائر به مهدى متصل‏