کتاب شناسی عقود المرجان في تفسير القرآن‏

« عقود المرجان في تفسير القرآن» اثر سيد نعمة الله جزايرى( متوفى 1112 ق)، تفسيرى در حواشى قرآن كريم و برگرفته از تفاسير معتبر خاصه و عامه مى ‏باشد، كه نگارش آن به زبان عربى در سال 1102 ق به اتمام رسيده است ( متن كتاب، ج 5، ص 518).

اين كتاب« العقود المرجان لحواشي القرآن» نيز خوانده شده و شيخ آقابزرگ تهرانى در« الذريعة»، با عنوان« العقود و المرجان» از آن ياد كرده است. در نسخه خطى« الكواكب المنتثرة» به عنوان« تفسير القرآن» نوشته شده، اما در نسخه چاپى( ص 788) به« الحواشي على القرآن- العقود و المرجان» تبديل شده است. عنوان صحيح كتاب« عقود المرجان» است كه خود مؤلف نوشته و در نسخه‏هاى متعدد، به آن تصريح شده است( فاطمى موحد، سيد حسن، ص 78).

ساختار
كتاب با دو مقدمه از محققين و مؤلف آغاز و مطالب دربردارنده تفسير تمام سوره ‏هاى قرآن كريم مى ‏باشد كه در پنج جلد، تنظيم شده است.

مؤلف در اين كتاب، تفسير و تأويل، قرآن را از سخنان اهل بيت ( ع) و اقوال مفسران گردآورده و در كنار اينها، به اختلاف قرائات و نكات ادبى و مواردى ديگر، اشاراتى كرده است ( نادرى، مرتضى، ص 128).
اين اثر به دست محققان مؤسسه فرهنگى « شمس الضحى» تصحيح و مدرك‏ يابى شده است. اين محققان در تصحيح اين اثر نفيس، به نسخه منحصر به فرد علامه سيد محمدتقى بن احمد موسوى حكيم ‏[ از نوادگان مؤلف‏] اعتماد و مصادرى را كه مرحوم مؤلف از آن‏ها نقل كرده، كاملاً مشخص و تصحيفات و دگرگونى‏ ها و افتادگى‏ ها را تصحيح و موارد ناخوانا در نسخه را با «...» معلوم كرده و عباراتى كه افزودن آن‏ها را لازم ديده‏ اند، ميان دو قلاب آورده اند( مقدمه محققين، ص 27).

گزارش محتوا
در مقدمه محققين، ضمن اشاره به اقداماتى كه در راستاى تحقيق و تحصيح كتاب صورت گرفته، گزارشى از زندگى نويسنده و آثار وى، ارائه گرديده است ( مقدمه محققين، ص 3- 28).
در مقدمه نويسنده، به موضوع كتاب اشاره و توضيح مختصرى پيرامون شيوه كار، داده شده است( مقدمه نويسنده، ص 29).

در شرح محتواى كتاب، نخست به آنچه مصححان اين اثر به اجمال ياده كرده ‏اند، اشاره و سپس مواردى را كه از مطالعه اين كتاب به دست مى ‏آيد، همراه با شواهد مربوطه، بيان مى‏ كنيم:

1- از قرائن پرشمار آشكار مى‏شود كه بيشتر آنچه در اين كتاب گردآمده، به دست مؤلف آن بوده است. مطالبى نيز يافت مى‏ شود كه گردآورندگان آن‏ها، كسانى جز مؤلف ‏اند كه ممكن است به دستور مؤلف يا پس از درگذشت او، بدين كار دست يازيده باشند. نام اين كسان چنين است: حسن الموسوى، عصام، سعدالدين، محمدعلى و...( نادرى، مرتضى، ص 134).

2- مطالب و رواياتى كه در اين اثر آمده، گاه تلخيص و گاه، عباراتى بر آن‏ها افزوده و گاه مضمون آنها نگاشته شده و گاه، مطالب پراكنده در عبارتى واحد، آمده است. از همين روست كه مطالب بسيارى از اين تفسير و روايات منقول در آن، با مصادر آنها مطابق و سازگار نيست ( همان).

3- تلخيصات و زيادات در مواردى، ايهام و غلط و افتادگى در مطالب پديد آورده‏ اند كه توسط مصححان تصحيح شده است( همان).

4- مؤلف در نقل روايات، فراوان از تفسير« نورالثقلين» اثر عبدعلى حويزى بهره برده و در تفسير آيات الاحكام، از كتاب « مسالك الأفهام إلى آيات الأحكام» اثر فاضل جواد استفاده كرده و در برخى موارد، جملات اين كتاب را عيناً نقل كرده است( همان).

مؤلف در اين اثر، در همه سوره ‏ها، نخست درباره فضيلت آن سوره و خواص و ثواب تلاوت آن، احاديثى را از معصومان( ع) نقل كرده و سپس به بررسى تك‏تك آيات آن سوره پرداخته و گاه، آيات هم موضوع را به شكل پشت سرهم، تفسير كرده است.

وى تا جاى ممكن، در تبيين آيات، از روايات بهره برده و در موارد لزوم، به نكات لغوى و صرفى و نحوى پرداخته است( همان).

وى در بيان نكات ادبى، از تفاسيرى چون « مجمع البيان» شيخ طوسى، « الكشاف» زمخشرى، « أنوار التنزيل» بيضاوى و« غرائب القرآن» و« رغائب الفرقان» نيشابورى استفاده نموده است. او همچنين از يادكرد اختلاف قرائات، شأن نزول‏ها و قضاياى تاريخى پيرامون آيات، غفلت نكرده و در بررسى آيات الاحكام، ديدگاه‏ هاى فقهى شيعه و اهل سنت را يادآور شده است.

ايشان همچنين فوائد و فرائدى را كه زاييده ذهن و انديشه خود اوست، به خوانندگان تقديم كرده است؛ براى نمونه، وى در تفسير آيه «مالك يوم الدين»،پس از يادكرد اختلاف قرائت در آيه مذكور، وجه مرجح را بر اساس لغت و احاديث، ذكر كرده است. وى همچنين در تعيين وجه كاربرد «ذلك» در آيه «ذلك الكتاب لا ريب فيه»(البقره/ 2) به درستى از احاديث استفاده كرده است( همان، ص 135).

وى همچنين از يادكرد لطائف و ظرائف موجود در آيات نيز غفلت نكرده است.

وضعيت كتاب‏
كتاب فاقد هرگونه فهرست مى ‏باشد.
در پاورقى‏ ها علاوه بر ذكر منابع، توضيح برخى كلمات و عبارات متن ذكر شده است.

منابع مقاله‏
1- مقدمه و متن كتاب.
2- نادرى، مرتضى،« عقود المرجان لحواشي القرآن»، پايگاه مجلات تخصصى نور، نشريه: سفينه، زمستان 1387- شماره 21، از ص 127 تا 140.
3- فاطمى موحد، سيد حسن،« نابغه فقه و حديث در آينه نقد و گزارش( 2)»، پايگاه مجلات تخصصى نور، نشريه: آينه پژوهش، بهمن و اسفند 1388- شماره 120، از ص 66- 87.