عبارات سوم و چهارم

 أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛

آگاه باشيد که امام زمان ع انتقام گيرنده از ستمکاران است.           

أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛

آگاه باشید که او فاتح دژها و منهدم کننده­ی آنهاست.

این فراز از ویژگی­های آن حضرت، نشان‌دهندة آن است که دنیای قبل از ظهور ایشان، دارای ویژگی­های خاصی است که سبب شده است تا پیامبر(ص) آن بزرگوار را این‌گونه و با این صفاتِ با اقتدار و هول‌انگیز معرفی نمایند. البته همه این‌ها درست است؛ زیرا اخبار فراوانی از عامه و خاصه به ما رسیده است که نمایان­گر این است که دنیای قبل از ظهور ایشان، جولانگاه ظالمان، مشرکین و بی‌دینان است؛ کسانی که با در دست داشتن قدرت، پیوسته در حال ظلم و خیره­سری­ در دنیا هستند. لذا پیامبر اکرم(ص) آن بزرگوار را این گونه با صلابت و هیبت معرفی می نماید. هیچ دین و آیینی، منجیِ مورد نظر خود را این‌گونه معرفی نکرده است و به دلیل همین صلابت و بزرگی در وجود ایشان است که سبب شده است تا توجه بسیاری از پیروان سایر ادیان را به خود جلب کند.

از طرف دیگر این ویژگی‌ حضرت، خود، نوعی دلگرمی است به شیعیان آن حضرت و مردمی که مورد ظلم و ستم واقع شده‌اند و به آن‌ها روح امید و زندگی را تزریق می‌کند؛ لذا اعتقاد به چنین منجی‌ای، سرآغاز حیاتی امید‌بخش در جامعه اسلامی و حتی سایر جوامع است که این روند روبه افزایشی ظلم و ستم در جهان بالاخره در نقطه‌ای متوقف خواهد شد و آن منجی با در هم کوفتن صلابت ظالمین و مشرکین و بی دینان، آرامش و عدل و داد جهانی را به ارمغان خواهد آورد.

البته فراموش نشود که روایات گوناگونی وجود دارد که نشان می‌دهند وقتی آن حضرت ظهور می­کنند، آن‌چان با صلابت و هیبت هستند که در دل مردم ایجاد رعب و وحشت می‌کنند. از جمله این روایت:

عن محمد بن مسلم الثقفي قال سمعت أبا جعفر محمد بن علي الباقر ع يقول القائم منا منصور بالرعب مؤيد بالنصر تطوى له الأرض و تظهر له الكنوز يبلغ سلطانه المشرق و المغرب و يظهر الله عز و جل به دينه على الدين كله و لو كره المشركون‏ ... .1

  • 1. شیخ صدوق، کمال الدین وتمام النعمة، ج1، ص330.