آيا قراردادن روشنايى بر قبور؛ مثل شمع و لامپ و ... اشكال شرعى دارد؟

به چند دليل بايد گفت خير:
الف- طبق روايات اهل سنت، پيامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) شبى مى ‏خواست وارد قبر و يا قبرستانى شود كه دستور داد چراغ روشن كردند1 .
ب- سيره و روش مسلمين همواره بر اين بوده كه بر روى قبور بعضى از صحابه و صلحا چراغ و به اصطلاح قنديل روشن مى ‏كرده ‏اند:
* قنديل بر روى قبر ابوايوب انصارى، در قرن چهارم2 .
* قنديل بر روى قبر زبيربن عوام، در قرن چهارم3 .
* قنديل بر بارگاه حضرت موسى بن جعفر (علیه السلام)، اوايل قرن پنجم4 .
ج- حديث «لَعَنَ‏اللَّهُ الْمُتَّخذينَ عَلَيها الْمَساجِدَ وَالسُرُج» مورد اشكال سندى است؛ زيرا راوى آن «ابوصالح» است كه از نظر اهل سنت ضعيف و مردود مى ‏باشد و شارحان اين حديث گفته‏ اند: نهى در اينجا «ارشادى» است نه «مولوى» چنانكه سِنْدى و عزيزى و على‏ناصف و شيخ حنفى بدان اشاره كرده‏ اند5 .
 

  • 1. الجامع الصحيح، ج 3، ص 372
  • 2. تاريخ بغداد، ج 1، ص 154
  • 3. المنتظم، ج 14، ص 383
  • 4. وفيات الاعيان، ج 5، ص 310
  • 5. شرح الجامع الصغير، ج 3، ص 198؛ سنن نسائى، ج 4، ص 95؛ التاج، ج 1، ص 381.
منابع: 

منبع: پاسخ به شبهات(1)، ص: 17