همتاى فاطمه عليها السلام

پيوند ازدواج از مقدس ‏ترين پيوندهاست كه دين به ارمغان آورده است.با پيوند ازدواج زندگى دو همسر دگرگون مى‏شود.اين پيوند در صورتى از پايدارى بهره‏ ور است كه دو ركن فيزيكى آن يعنى زن و شوهر همتراز يكديگر باشند.همترازى در فرهنگ،عقيده،زيبايى و مال و منال و سن و موقعيت اجتماعى در ديدگان و فرهنگ عمومى ملاك است،ليكن دين‏شاخص مهم همترازى را در ايمان و عقيده مى‏داند.اگر دو همسر در ايمان همتراز هم باشند معيارهاى ديگر از اهتمام آن چنانى برخوردار نمى‏باشند.شرح اين ماجرا در كتاب فاطمه عليها السلام الگوى زندگى آمده است. (1) آنچه در اين بخش مورد توجه است،اين كه گاهى برخى از افراد از لحاظ معنوى از مقام و مرتبه‏اى بهره‏ور هستند كه كمتر افرادى همتا و همتراز آنان قرار مى‏گيرند و گاهى برجستگى افراد آنچنان است كه چه بسا همتاى آنان منحصر به فرد مى‏باشد.

رسول الله صلى الله عليه و آله فرزندان متعددى دختر و پسر داشت كه برخى از دختران وى ازدواج هم نمودند.در مورد آنان رسول الله صلى الله عليه و آله يك برخورد عادى داشت و با خواستگاران هيچ گونه سخت‏گيرى روا نداشت و حتى افرادى چون خليفه سوم وقتى به خواستگارى آمد دختر خود را به وى تزويج كرد.

ليكن دختر ديگر رسول الله صلى الله عليه و آله فاطمه زهرا كه سيدة نساء العالمين است امر ازدواجش با سايرين تفاوت مهم دارد.اختيار و تصميم ازدواج آن نه تنها به دست‏خود دختر و حتى پدر بزرگوارش چون رسول الله صلى الله عليه و آله نمى ‏باشد،بلكه عالم غيب در اين باره تصميم مى‏گيرد.افراد فراوانى از صحابه رسول الله صلى الله عليه و آله و قريش بمانند ابوبكر،عمر،عبد الرحمن عوف و...به خواستگارى اين دختر آمدند، (2) و با اين كه از لحاظ اجتماعى برخى از آنها قرابت‏سببى هم با رسول الله صلى الله عليه و آله داشتند.(ابو بكر پدر زن رسول الله صلى الله عليه و آله بود.)و مناسب بود كه حضرت با درخواست آنها موافقت مى‏كرد.ليكن با سكوت به تمام خواستگاران جواب رد دادند.اين جواب رد به گونه‏اى بود كه آنان متوجه شدند كه امر ازدواج فاطمه عليها السلام يك موضوع عادى نيست.تصميم آن به‏عالم غيب و ملكوت ارتباط دارد.كه رسول الله صلى الله عليه و آله خود اظهار داشت:ما انا زوجت عليا و لكن الله‏«عز و جل‏»زوجه ليلة اسرى بى عند سدرة المنتهى. (3)

«فاطمه را من به همسرى على در نياوردم بلكه خداى سبحان اين پيوند را در شب معراج برقرار نمود.»و نيز اظهار داشت‏خداى سبحان بين من و على پيوند برادرى برقرار نمود و خداى سبحان از بالاى هفت آسمان دخترم را به على بن ابى طالب تزويج نمود:ان الله آخى بينى و بين على بن ابى طالب و زوجه ابنتى من فوق سبع سماواته. (4)

اين پيوند آسمانى به اين خاطر است كه زير آسمان نيلگون تنها على همتاى دختر رسول الله صلى الله عليه و آله مى‏باشد:

امام صادق عليه السلام:لو لا ان الله خلق امير المؤمنين لفاطمة ما كان لها كفو على الارض.«اگر خدا على عليه السلام را نمى ‏افريد براى فاطمه عليها السلام همتا وجود نداشت.»اين نيز افتخار و فضيلت ديگرى است‏براى على كه تنها همتاى دختر رسول الله صلى الله عليه و آله است.در بين صحابه رسول الله صلى الله عليه و آله از مهاجرين و انصار كسى به اين فضيلت دست‏رسى ندارد. همگان به اين فضيلت قبطه خوردند.كه عمر خود اعتراف كرد:سه فضيلت نصيب على شد كه اگر يكى از آنها نصيب من مى ‏شد برتر بود از شترهاى سرخ موى،ازدواج با فاطمه عليها السلام و پرچم دار بودن جنگ خيبر و آيه نجوا. (5) در هر صورت اين پيوند مقدس بين على و فاطمه عليها السلام در سال دوم هجرى اندكى بعد از جنگ بدر برقرار مى‏شود. (6)

 

مراسم ازدواج على عليه السلام

پيوند ازدواج با فاطمه افتخار منحصر به فرد براى على مى‏ باشد،همانند سبقت در اسلام. (7) اين ازدواج نه تنها از جانب غيب پيشنهاد شده است كه مراسم آن هم با شركت ملكوتيان برگذار مى‏شود.خداى سبحان پيشنهاد مى‏ دهد،جبرئيل بر اين پيوند عقد خطبه مى ‏خواند و ملائكه خدا بر آن شهادت مى‏ دهند و رسول الله صلى الله عليه و آله به سيادت شكوه آن شهادت مى ‏دهد. (8) و فرشتگانى مانند جبرئيل و ميكائيل همراه با هفتاد هزار فرشته در مراسم شركت و جبرئيل و ميكائيل تكبير مى ‏گويند.و از همين تكبير فرشتگان رسم شد در ميان مسلمانان كه در مراسم عقد و عروسى تكبير بگويند. (9)

 

پى ‏نوشت:

1.فاطمه عليها السلام الگوى زندگى،ص 143.

2.كشف الغمة،ص 368.

3.بحار،ج 43،ص 104.

4.همان،ص 98.

5.حاشيه تفسير طبرى،ج 28،ص 24،بحار،ج 41،ص 27.

6.بيشتر تاريخ‏ها ازدواج على و فاطمه را سال دوم هجرى ثبت نموده‏اند،گرچه برخى مانند يعقوبى اين پيوند را در سال اول هجرى عنوان مى‏كند.طبرى،ج 2،ص 356،بحار،ج 43،ص 136،مروج الذهب،ج 2،ص 288،يعقوبى،ج 1،ص 360.

7.اسد الغابة،ج 4،ص 109.

8.كشف الغمة،ص 368.

9.بحار،ج 43،ص 104.

امام على(ع) الگوى زندگى صفحه 70

نویسنده:حبيب الله احمدی